View Single Post
Kort forklart; har et nært familiemedlem som har slitt i årevis med angst-lidelser og depresjon. Mye av det har røtter i en kaotisk oppvekst, mens mye er også "unødvendige" bekymringer enten for en uvisst framtid, eller uoppløste greier fra fortiden. Hun prater med folk i psykiatrien, og selvmediserer seg med alkohol og cannabis. Hun vil av forståelige grunner ikke bruke antideppressive med tanke på bivirkningene og apatien som medfølger den.

Jeg vil gjerne hjelpe, og jeg vet, basert på forskning og vitenskaplige undersøkelser, hvor positive effekter meditasjon kan gjøre for ulike mennesker. Men siden jeg ikke har personlig kjennskap til hvordan denne personen opplever virkeligheten, vil jeg helst unngå å være en bedreviter og fortelle henne hva hun skal og ikke skal gjøre for å bli bedre.

Så til spørsmålet mitt, er det noen her som har kjennskap eller erfaring med meditasjon som "våpen" mot angst / depresjon? Enten med seg selv eller som hjelpemiddel til noen man er glad i? Eventuelt hva som er den mest skånsomme måten å foreslå / anbefale "mindfulness" til noen som sliter psykisk, og kanskje tilogmed har fordommer mot slike virkemidler?

Setter pris på alt av svar her. Jeg vil som sagt ikke framstå som en som har den "utlimate" løsningen på personens problem, men jeg er av oppfattelsen av at meditasjon i dette tilfellet ihvertfall ikke innebærer noen risiko, som f.eks selvmedisinering av kjemikalier gjør.

Om noen har tips til gode "guidet" meditasjoner i form av lyd, helst på norsk, så er det også hjertelig velkommen. Takk på forhånd
Sist endret av Chikara; 18. desember 2015 kl. 14:13.