View Single Post
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Vil det være forskjell på politiet inndrar lappen for manglende edruelighet enn om legen gjør det?
Vis hele sitatet...
Det er et veldig godt spørsmål. Jeg tenker at når det er politiet selv som tar initiativ til det, så er ikke helsevesenet involvert i første omgang, derfor er det en mulighet til å direkte klage på politiets avgjørelse. Jeg har aldri vært borti denne situasjonen, så jeg er ikke sikker på hvordan prosessen er for å få førerkortet tilbake, altså om du må gå til legen og deretter forholde deg til helsevesenet for å dokumentere edruelighet slik at du får det tilbake. Denne situasjonen fører jo nødvendigvis ikke til at legen mener at du har manglende edruelighet, ettersom politiet og legen ikke kommuniserer med hverandre i dette tilfellet.

Når det derimot er legens meldeplikt som har utløst politiets reaksjon, vil det isåfall bli en klage på legens vurdering man må gå gjennom. Ettersom det er et krav om at du har en godkjent helseattest for å ha førerkort, så er det helsevesenet du må forholde deg til for å få førerkortet tilbake. Du kan selvfølgelig også klage på politiets avgjørelse som blir tatt basert på helseopplysninger, men du må likevel legge frem en godkjent helseattest, noe du likevel ikke får uten å forholde deg til helsevesenet og helsevesenets vurdering. Eller selvfølgelig statsforvalterens avgjørelse, ettersom du i noen tilfeller må søke om dispensasjon fra førerkortforskriften, mens du i andre situasjoner kun trenger å levere godkjent helseattest til politiet. Jeg er gjennom en slik prosess per idag, for tredje gang. De to tidligere gangene måtte jeg gjennom statsforvalteren og søke dispensasjon, men etter en regelendring for noen år siden, trenger jeg nå bare levere godkjent helseattest hos politiet.

Tenker du at det høres logisk ut?
Sist endret av Tysteren; 22. oktober 2021 kl. 07:14.