View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mentalmelt og div andre her

Vet ikke om du/dere ikke skjønner at alle kvinner snakker sammen om disse tingene og at en kvinne har derfor mye større forutsetning og grunnlag for å representere flere kvinner og kvinners perspektiv enn hva du som mann har.
Vis hele sitatet...
Alle kvinner snakker med hverandre, men du snakker ikke med alle kvinner. Det faller på sin egen urimelighet å fremstille seg selv som talsperson for halve jordens befolkning. Du har dine venninner som du deler din verden og deres kultur og normer med. Jeg vet godt at dere er i flertall, særlig her i landet, og er veldig glad for det, men sitt ikke her og si at alle kvinner mener det samme fordi du og venninnene dine er enige. Jeg kunne aldri fått meg til å komme med slike generaliserende antydninger på vegne av alle menn som det Tolerant Grønngylt kom med over her. Det er mildt sagt freidig.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor mange kvinner har du hatt en seriøs prat med om aggressive og voldelige menn? Visste du at voldelige menn er en større trussel for kvinners liv og helse enn kreft , malaria, krig og trafikkulykker til sammen? (UNICEF)
Vis hele sitatet...
Ja, det vet jeg godt, og jeg har snakket med mange venninner om det. Det er dessverre ikke et helt uvanlig fenomen i den mørkere delen av rusmiljøene. Måtte hente en venninne en gang hos en sånn type fordi hun ikke turte ringe politiet eller noen andre. Har også stoppet en trafficker fra å dra med seg en ung jente i Oslo sentrum, for å nevne noe. Slike ting er ikke fremmed for meg bare fordi jeg er mann.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vi alle som er kvinner kjenner noen eller har selv opplevd å bli utsatt for grov vold fra en partner og 2/3 av de 1/10 har også blitt utsatt for kontrollerende atferd over tid. Menn med aggressiv personlighet og kontrollbehov er noe vi alle snakker om med hverandre og dette er ikke trekk kvinner vil ha i nærheten av seg, enten atferden går utover oss selv eller andre.
Vis hele sitatet...
Vi og vi. Kvinner er ikke en homogen gruppe. Det er heller ikke slik at en mann som er villig til å forsvare kjæresten eller sin egen ære med vold, nødvendigvis er tilbøyelig til å utøve partnervold. Det ligger ikke noen automatisk utrygghet i det. Det er kulturelt betinget, og i alle land er det subkulturer med forskjellige normer og holdninger til dette.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Aggressive menn med kort lunte er absolutt ikke attraktivt eller tiltrekkende. Menn som bråker på byen gjør seg selv bare til å fremstå som idioter.
Vis hele sitatet...
Og de fleste av oss er nok glad for at dere synes det, men ikke ha noen illusjoner om at du representerer 3 milliarder voksne kvinner når du sier det.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Den ene gangen det var positivt og fortjent at en mann reagerte med vold mot en annen mann pga oppførsel mot meg var fordi han grabbet meg i skrittet helt plutselig når jeg passerte han på vei til baren. Jeg jumpa han selv også men det var bra bestekompisen min så det og tok han skikkelig. Det var et seksuelt overgrep og i sånne tilfeller er det på sin plass men for en kommentar? Nei.
Vis hele sitatet...
Okay, der setter du grensen. Andre igjen vil kunne oppleve verbale seksuelle krenkelser som et overgrep, og mene at det er innafor å reagere fysisk på det. Sånn er det bare, folk er forskjellige. Jeg sier ikke at det er riktig eller fornuftig, men det er realiteten.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kunne finne på å klappe til disrespectfulle menn selv hvis noen gikk langt over streken når jeg var yngre og mye ute på byen og i Oslos gater full og dum, men som voksen bruker jeg heller kloke ord og spør de rolig men oppgitt om det er sånn de vil at dattera si skal bli snakka til av fremmede griser som dem selv. Da får de noe å tenke på, legger seg flate og føler seg dumme og mindre istedet for å få noen til å miste kontrollen og få makt over den de trakasserer som er det de vil oppnå.
Vis hele sitatet...
Ja, så du hadde selv andre standarder før. Unge kvinner er vel kvinner de og?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trakassering og vold handler om makt og kontroll og når de trigger noen til å miste kontroll så får de kontroll og makt over personen som reagerer. Vold avler vold og en slosskamp for ingenting leder ikke til noe vekst. Oftere en natt på glattcelle, rulleblad, anger, skam og ødelagte relasjoner. Det vi trenger for å få slutt på sexisme og nedverdigende kvinnesyn er ikke at menn går over alle støvleskaft for å forsvare oss men at menn slutter å forsvare hverandre! Si fra ovenfor kompisene dine som oppfører seg dritt ovenfor en hvilken som helst dame først og fremst hvis du vil være med å gjøre noe med problemet. Hvis ikke så er det stor sjanse for at reaksjonen din handler mer om deg selv og eierskapsfølelsen din ovenfor akuratt dama di og må markere deg og det du ser på som ditt eget terretorie fordi det krenker DEG snarere enn om at du vil sette på plass menn med dårlig kvinnesyn fordi det krenker kvinner.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, men folk er ikke alltid fornuftige, og det er heller ikke forbeholdt menn å være idioter.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet at tråden ikke ble opprettet for å diskutere hva kvinner liker eller ikke liker med vold men når det nå ble temaet og så urepresentative og skadelige oppfatninger fra MENN som mener de vet bedre enn damer hva damer "liker" kan det ikke få stå uimotsagt.
Vis hele sitatet...
Kjenner følelsen av å ikke ville la noe stå uimotsagt. Helt greit med en liten avsporing, den er jo rimelig on topic uansett.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Menns vold er heller ikke bare et kvinneproblem men først og fremst et mannsproblem som skader menn, deretter kvinner og barn. Menns vold er en av de viktigste mannesakene og menn må ta ansvar for å endre den patriarkalske machokulturen, ivareta hverandre og ikke minst egen psykisk og fysisk helse som berøres av menns vold som i fleste tilfeller er et helt unødvendig middel å ty til.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert og visst. Menn ligger øverst på statistikken over hvem som er mest utsatt for vold. Ja, det er definitivt som regel unødvendig, og ansvaret for å gjøre noe med det ligger på oss alle.



Det er veldig lett å argumentere mot grov generalisering av store befolkningsgrupper. Folk er så forskjellige. Nevn én personlighetskarakteristikk som er gjeldende for alle nordmenn, for alle menn, for alle hinduer eller alle ungdommer. Det er fåfengt.

Mange kvinner er jo også voldelige selv. I situasjoner hvor de er fysisk underlegne, så bruker de gjerne mannen sin som våpen. Ja, de er i mindretall, men det er ingen som har påstått at de er i flertall.

Så hva er det egentlig det argumenteres mot her? Føler man seg truffet fordi det påpekes at slike kvinner finnes? Jeg forstår ikke hvorfor man skal reagere på det. Det er ingen som har hevdet at dere eller deres venner tilhører denne gruppen. Jeg blir ikke fornærmet av å høre om voldelige menn.

Er det fordi en mann våger å si at han vet noe om enkelte kvinner? Jeg vet da mer om mennesker jeg har møtt enn det dere gjør, og sunn fornuft alene er nok til å forstå at slike generaliseringer ikke hører hjemme i den virkelige verden.
Sist endret av mentalmelt; 7. oktober 2021 kl. 05:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.