Tråd: Straffe barn
View Single Post
Sitat av Rebo Vis innlegg
Jeg har jo selv gjort mye dumt, men ikke fordi jeg har hatt en dårlig oppvekst. Men rett å slett pga venner og trangen på å utforske nye ting.

Men hva burde man gjøre hvis en oppdager at barnet har gjort noe dumt?

Hvis man har ett barn som drikker alkohol i en alder av 15. Hva gjør mann? Jeg er selv ganske ung (20) men jeg vet ikke hva som skal til for å stoppe ett barn? Jeg har vanskelig for å tro at noen som helst person vil stoppe å feste uansett hva foreldre sier.
Vis hele sitatet...
Målet når et barn begynner å nærme seg 18 bør heller være å opprettholde et forhold der man klarer å være ærlige og åpne med hverandre.
Du får ikke stoppet en gutt på 15-16-17 i å feste osv, men det er vel mye bedre å ha det sånn at du vet hva han gjør og drikker enn at du er fullstendig i mørket fordi sønnen lyver og lar vær å si ting?

Belønne god oppførsel?

Det er ikke til å unngå at tenåringer har lyst til å tøye grenser, men da er det i mine øyne mye bedre å skape et miljø hjemme der man kan prate om tingene som skjer og reflektere rundt dem.
Det er også jævlig mye følelser i sving i de årene, og det kan være vanskelig å forstå seg på og "respektere", men man må faktisk ta dem på alvor. Ting som ikke er så store i det svære bildet, for oss voksne kan virke stort for en som ikke har opplevd så mye enda.
Det er også et helt annet press på unge i forhold til det sosiale og det å passe inn. Slik jeg både husker det og ser på mine søsken.

Å få gode karakterer, oppføre seg som et godt menneske og å ta lure valg som å ikke ruse seg eller utøve vold eller gjøre småkriminelle greier må rett og slett være mer attraktivt enn å la vær.