View Single Post
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det som blir mest merkelig i alt dette er hvordan dette men stadige henleggelser kan fortsette, år etter år uten at noen politikere tar tak i problemet. Hva er kjerneårsaken til at sakene KAN henlegges? Er det uklare rundskriv? Slappe direktiver, late politijurister, dårlige sjefer, ukultur på kammerset, eller dårlige formuleringer i lovtekster? Jeg aner ikke, for jeg er ikke jurist. Men dette er et stå stort og stadig pågående problem som har rullet og gått på samme vis i i mange mange år. Det er på tide at det taes grep og gjøres endringer som sørger for at denne praksisen ikke fortsetter.

Den historien Pi linket til er jo helt sjuk. En lesbisk dame blir klinket rett ned av en full gubbjævel med dårlig kvinnesyn også henlegges saken, men vitner, vektere, samtale med voldsutøver, mulige videoer av hendelsen. Det er nok nå, på tide at det blir en endring på praksisen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mye av årsaken er at det rett og slett ikke blir prioritert pga penger. Jeg tror og mener det er en grov skjevfordeling av ressurser innen politiet. Veldig mye går til narkotikakriminalitet, og vi vet jo alle hva mesteparten går til. Simple bruk og besittelsessaker. Pågripelse, ned på stasjonen, anmeldelse ø, forelegg evt varetekt mens de ransaker bolig. Det tar tid og papirarbeid og koster mye. Pluss at det er lett. Det er jo ikke så lenge siden Bergen ble den store synderen her. Hvor de bevisst trikset med statistikken og lot større langere være og tok småfolket isteden. Flere arrestasjoner, bedre statistikk. Serien The Wire tar jo dette opp på en glimrende måte.

2/3 av innsatte sliter med rus. Jeg tror de som jobber med sedelighet og spesielt vinning rett og slett ikke har ressursene og må henlegge pga direktiver fra høyere hold. Dette ville jo blitt mer synlig med en rusreform. Narkotikasaker er enkle. Og det viser seg at de får mer betalt. Mer overtid, spaning osv.

Vi trenger en gjennomgang av politiet og deres ressursbruk