View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
.
Rent teknisk er det ingen relevante forskjeller mellom disse to begrepene på norsk: Sleng suffikset ing på et adjektiv X, og du vil i ganske mange tilfeller få et substantiv som betyr person med egenskap X. Svart person er kosher, så hvorfor er svarting et rasistisk skjellsord? At det er tilfelle kan ikke på rimelig vis bestrides, og skillet er fullstendig åpenbart for alle som har norsk som morsmål. Jeg tipper det er et spørsmål lingvister kan snakke mye om!
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke involvere meg i debatten om dette oppkonstruerte problemet, men en liten lingvistisk avsporing kan jeg like:

Svarting er et substantiv, svart er et adjektiv. Jeg tror det ligger litt der, at det er en vesensforskjell mellom å ha en egenskap og å være den egenskapen.

Å si at en person er svart er en faktaopplysning om fargen hans. Kaller du ham svarting, så plasserer du ham samtidig i en kategori, han er en av de der svarte. Det er en måte å snakke på som understreker det gruppen har felles (essentialism, vet ikke hva jeg skal kalle det på norsk) og reduserer individualiteten. Det er selvsagt også en måte å markere avstand på, når man ikke selv tilhører den gruppen, såkalt "othering".

Dette synes sikkert mange er teoretisk og uviktig pjatt, men vi vet å snakke og tenke på måter på som både fremmer essens-tenkning og othering, påvirker hvordan vi oppfører oss mot folk. Det gjelder også oss som i utgangspunktet ikke er rasister, det er sånn hjerner funker.

Why your brain hates other people av min favorittapeforsker.
Sist endret av *pi; 9. desember 2020 kl. 22:11.