View Single Post
Sitat av Demba Ba
Når du nevner en hvit person, du sier aldri «den hvite personen», du sier «den personen». Så hvorfor sier du det? Hør på meg nå. Når du snakker om en svart person, hvorfor sier du «den svarte personen».
Vis hele sitatet...
Når jeg leser den her uttalelsen kan jeg ikke gjøre noe annet enn å si meg enig. Kan ikke komme på en eneste gang hvor jeg har blitt kalt ''han hvite'' eller ''han kaukasiske der borte''. Vil si det å kalle noen ''negru'' er relativt nedlatende og som flere nevner her mener jeg det ikke er greit. Ta deg bryet med å omtale noen med navn, kanskje?

Sitat av Nydelig Vis innlegg
Med den logikken kan man jo nesten si at de som kaller andre rasistiske fordi de omtaler noen som svarte er rasister selv fordi de gjør et nøytralt ord om til noe negativt.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at det er særlig nøytralt og presisere å omtale noen som svarte istedenfor å ta deg bryet med å nevne navn eller andre karakteristikker. En trenger ikke å gå på hudfarge, spesielt når man vet hvor sensitivt det her emnet er på verdensbasis. Ikke at man hele tiden skal gå å passe på hva man sier, men når det kommer til ett såpass ''red button issue'' vil jeg si det er unødvendig å insistere å gå på hudfarge.
Sist endret av Jokke; 9. desember 2020 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.