View Single Post
Sitat av Neptunia Vis innlegg
@Zepur

Hvis det eneste som skiller rett og galt for deg er lovverket, så bør du jo også huske at loven er skrevet av mennesker.
Folk som bestemte seg for at noe var bra eller dårlig utifra sine egne moralske kompass.
Tanken kan ikke være at "så lenge det ikke er ulovlig så er det greit"!
Eller sier du at å torturere ihjel barn hadde vært helt okay dersom ingen hadde skrevet ned en lov som forbød det til
å begynne med?
Vis hele sitatet...
Hva som er rett og galt for MEG, bestemmes i stor grad av hva JEG føler, men hva som er rett og galt for andre har ingenting med MINE følelser å gjøre. Kan jeg ikke heller få et eksempel på noe som er lovlig, men unisont moralsk galt?
Forsøket med å tillegge meg en forkjærlighet for ting som tortur, barnedrap og stjeling begynner allerede å bli gammelt.
Det jeg tok opp først var er pedofili galt? Dere fortsetter å sidestille det med situasjoner der den ene av flere parter blir drept, hva med å forklare sammenligningene litt? På hvilken måte tar noen skade av at enkelte personer er pedofile? Det er alt presisert at det ikke er snakk om utøvende pedofili.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det som avgjør om noe er moralskt riktig eller galt er gjerne begrunnet med noe saklig. Hvorfor skal homofili være umoralskt, fordi en fantasiperson i himmelen mener det? Nei, jeg er ikke imot homofili, og av den grunn mener jeg personlig at de ikke har dårlig moral.
Vis hele sitatet...
Så det er synet på homofili som er det som bestemmer hvor god/dårlig en persons moral er?

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Hva man har lov til å gjøre eller ikke har null sammenheng med moralskt riktig/galt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal din moral være noen form for pekepinn på hva andre skal mene? UANSETT hva du mener er moralsk riktig, så finnes det de som er uenige. Om det da er flertallet som bestemmer, så vil det si at moralen endres over tid. Eller var moralen den samme for 4000 år siden som den er i dag?

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg siker ikke at vi skal spise hverandre, jeg sier at vi ikke har nødvendighet for å drepe hverandre da vi ikke spiser hverandre. Vi behøver ikke å drepe hverandre for å overleve slik som dyr gjør.
Vis hele sitatet...
Så vi har bedre moral enn dyr fordi vi i større grad kan dyrke mat?


Dette drar litt vel ut til siden nå, så det eneste jeg lurer på er: hva er det med pedofili som gjør det galt? Vi har avklart at vi ikke snakker om utøvende. Og vi snakker heller ikke om drap, stjeling, tortur etc..
Du sier "Ja, pedofili er galt.", hvorfor?