View Single Post
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det blir feil om vi ska følge en enkeltmans moral, som sagt, det jeg sier er at de fleste som vokser opp i humanetiskt samfunn lærer seg forskjellen på hva som er rett/galt ikke av hva som er lovlig og ikke, men hva som er rett og galt ovenfor andre medmennesker.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det ikke er 100% enighet her, det som er moralsk riktig for meg er ikke nødvendigvis moralsk riktig for deg, noe denne diskusjonen er et tydelig eksempel på. Så hvilken moral er det vi skal høre på? Den som er mest lik din? Hva med alle de som mener at homofili er umoralsk? Syns du homofili er galt? Og om du ikke gjør det, har de som gjør det feil moral? Fordi den ikke er lik din?


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Man kan ikke ta utgangspunkt i et lands lov for å rettligjøre moral, da mange lover ikke henger på grep. Lovverk og moral er ikke det samme.
Vis hele sitatet...
Men du kan bruke lovverket til å finne ut hva en person kan, og ikke kan, gjøre/være.


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Å drepe noen i nødverg er ikke galt, men når det kommer til krig så er det mye som har vært mulig å unngå. Det meste av krig blir styrt avforskjelligheter, religion og økonomi/makt. Vi trenger ikke å drepe hverandre for å overleve, det er noe som vi selv har satt i gang fordi vi er forskjellige og maktsyke. Forskjellen her er at dyr må drepe for å overleve, det behøver ikke vi. Ja, det er mange plasser i verden det er slik, men det er noe som noen har satt i gang, det har ikke utviklet seg slik av naturlige grunner. De fleste som begår et drap får ikke dårlig samvittighet for at de brøt loven, men at de tok livet til noen. Dette er da av de som ikke er hjernevasket av religion/et maktsystem (Krig), men de som lever i et oppegående samfunn.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor mye du vet om dyr, men de gjør faktisk andre ting enn å drepe hverandre. Noen dyr dreper for å spise, akkurat slik vi mennesker dreper for å spise. Dyr kan drepe, og spise, sine egne, men jeg vil ikke si det er det som er normen.
Og hva er det egentlig du mener i det jeg har uthevet? Det virker som om du er i ferd med å kaste inn en verdensomfattende konspirasjon, så jeg tenkte det var best å spørre.


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Her skulle det stå vegeteriansk mat, ikke organsikt liv (Noe det egentlig er). Vi kan skape liv med å dyrke forskjellige grønnsaker og frukter som vi kan høste og overleve på, det er ikke nødvendig for oss å drepe et annet menneske for å overleve.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke nødvendig å drepe et annet menneske for å spise, det er ikke engang nødvendig å spise vegetarmat. Vi kan spise kjøtt fra andre arter. Hvor får du det fra at vi skulle spist hverandre?



Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Om dette var dine egne unger h*n satt og sikklet på ville du ha følt det samme? Nei, du ville nok aldre fått vite at han tenkte på barnene dine på denne måten, men om du hadde visst det, hadde du bare smilt og latt barna fortsette med vannkrigen sin i undertøyet og tenkt "Det er ikke galt av h*n å tenke slikt om barna mine"?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det automatisk han?
Nå har jeg ikke barn, så det er vanskelig å svare på. Kan du forklare meg hva som er galt med det? Mer enn at det bare "er galt"?


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det sier seg selv at å ønske at andre mennesker blir påført stor smerte/tortur ikke er en sunn tankegang.
Vis hele sitatet...
Kvadratrota av 16 er 4, men jeg vet ikke helt hvor i diskusjonen det passer inn. Hvorfor snakker du om dette?


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Da kan vi si oss enig i å være uenig. Jeg syns pedofili er galt.
Vis hele sitatet...
Litt som at noen syns homofili, eller for mye melanin, er galt.