View Single Post
Sitat av belisarius Vis innlegg
Du har selvsagt rett i at ikke alle muslimer er terrorister eller potensielle terrorister, men hva sier koranen, hadith og sunna?
Vis hele sitatet...
Hva som står i koranen er i den store sammenhengen fullstendig irrelevant.

Det står drøye ting i koranen. Det er noe alle vet. Akkurat som det står drøye ting i bibelen. Det er også noe alle vet. En tredje ting alle vet er at de færreste kristne går rundt og dreper, lemlester eller lager generell faenskap, selv om de kan hoste opp bibelvers som gir dem carte blanche til å bedrive lynsjing, slaveri og krigsforbrytelser. Det som forndrer meg er at så få vet at akkurat det samme også gjelder for muslimer.

Hvordan i svarte, villeste helvete det er mulig å plukke ut smådeler av en religiøs tekst og på ramme alvor ta disse som guddommelig sannhet samtidig som man ignorerer all jævelskapen er over min fattevne, men de fleste kristne gjør akkurat det. Og den gjengse muslim gjør akkurat det samme! Man skulle tro at hjernen ville imploderer hos et oppegående menneske, men faktum er at det finnes plenty av intelligente og reflekterte religiøse mennesker. Jeg har bare lært meg å akseptere at det er mulig å tro på batshit crazy saker på den ene siden og fungere normalt i alle andre sammenhenger. Det er mulig for kristne og det er også mulig for muslimer. Selv om boka deres også er full av drit, så er det absolutt ingen grunn til å anta a priori at muslimer burde være mer voldelige enn andre religiøse mennesker. Min personlige hypotese er at når mennesker blir sure nok, så finner de en grunn til å rettferdiggjøre absolutt hva det skal være. Selv buddhister klarer å finne religiøs motivasjon for de mest motbydelige handlinger hvis de bare vil. Kristendom, islam, kommunisne, hinduisme... Det spiller ingen rolle. Dersom du tror på en gigantisk konspirasjon mot 'din gruppe', og troen din innebærer en eller annen form forr paradistankegang, så er det fryktelig lett å rasjonalisere vold og ugjerninger - 'de' er slemme, 'de' undertrykker deg og dine, og 'dere' tror på noe som vil redde verden og lage paradis. Hensikten helliger middelet.

Så, sure, IS bruker koranen som begrunnelse. Men de kunne fint gjort mye av det samme med bibelen som motivasjon. Eller hvilken som helst vanvittig ideologi du måtte ønske å hoste opp. Derfor er argumentet ditt egentlig ikke et argument overhode.