View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her er jeg dypt uenig. Jeg hadde heller valgt et piskeslag over ryggen enn et øksehugg over nakken, men jeg har ikke noe prekært behov for å utsette meg for noen av delene.
Vis hele sitatet...
Jeg er også helt enig med deg i det, det var et forsøk på å forstå påstanden. Det ligger litt i fremtidens natur at vi faktisk ikke kan vite hvordan den blir, så ved å drepe noen så kan det hende du fratar dem fantastiske opplevelser, selv om det for øyeblikket ser svart ut. For en dødsdømt kan det for eksempel hende det dukker opp beviser i saken som frikjenner ham, og da er jo toget ganske ugjenkallelig gått når han ligger i jorda. Det kan også hende livet i fengsel blir meningsfullt på sitt vis, eller at broren hans kommer og befrir ham og tar ham med til Panama. Det kan hende du fratar uteliggeren et rikt og meningsfullt liv, og det kan hende middelklassepersonen ble reddet fra en skjebne verre enn døden ved å bli myrdet. Det kan vi ikke vite, og det er ikke opp til oss å vurdere hva som gjør andres liv verdt å leve.

Det oggen (og mange andre) antakelig mener er at dødsstraff er en utilstrekkelig straff for drap. Det han sier er imidlertid at dødsstraff ikke er en straff overhode, og forutsatt at den domfelte helst vil leve, så er den påstanden kategorisk gal. Skulle den være riktig, så skulle heller ikke drap være noen big deal.
Vis hele sitatet...
Joda. Rent faktisk skrev oggen at å bli henrettet er akkurat det samme som å gå fri uten noen straff, men det blir vel å legge vrangviljen til å tolke det slik.

Alternativt kan det faktisk hende at oggen oppriktig mener at døsstraff ikke er å regne som straff på noe vis, og det bør han i såfall begrunne. Det er en innfallsvinkel som åpner opp for en lang rekke filosofiske problemer.
Vis hele sitatet...
Ja, det har jo vært tema for noen oppsiktsvekkende utspill om blant annet barnedrap. At det du tar fra en person ved å ta livet hens kun er muligheten til å realisere sine egne fremtidsønsker, så og si. Så har man ikke noe begrep om egen fremtid, så er det ikke noe tap å bli drept, såfremt det er smertefritt. Du mister et potensielt liv, men det gjør du om du ikke blir født også. Men det var en avsporing

Det vanligste synet blant dødsstrafftilhengerne i denne tråden er at drap skal straffes med drap, og ferdig med det - som jeg har utbrodert tidligere postuleres dette gjerne uten noen form for argumentasjon. De tafatte argumentene om hevn og samfunnsøkonomi dukker først opp når noen etterlyser en begrunnelse på hvorfor drapsmenn akkurat skal drepes. Og ikke straffes med fengsel eller noe annet. Oggen gjør eksakt det samme, bare med en annen straff enn dødsstraff. Han har hverken redegjort for hvorfor han mener at døddstraff ikke er en straff, eller hvorfor straffenivået for drap bør ligge et solid stykke syd for... drap.
Vis hele sitatet...
Folk som ikke argumenterer for påstandene sine kommer jeg fremover bare til å henvise hit: https://freak.no/forum/showpost.php?...&postcount=206
Sist endret av *pi; 28. mai 2020 kl. 12:09.