View Single Post
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
For meg som aldri før har sett på anime, bortsett fra Death Note for sånn 10 år siden, kan noen anbefale meg en god serie som både jeg og dama kan kaste bort tid på på kveldene?

Helst en voksen (16-18+) relativt kompleks serie. Veldig gjerne Sci-Fi eller Fantasy. Gjerne mest mulig tilpasset et vestlig publikum da jeg ikke er spesielt fan av sånn superjapansk stil med overdrevent cutesy damer og unødvendig dramatikk.
Vis hele sitatet...
  • Cowboy Bebop
  • Kaiba (min absolutte favorittserie, 12 episoder)
  • Mononoke (hvis dette faller i smak, se de tre siste episodene av Ayakashi: Japanese Classic Horror)
  • Kuuchu Buranko aka Trapeze (samme regissør som Mononoke)
  • Devilman Crybaby (samme regissør som Kaiba bl.a.)
  • Serial Experiments Lain (et mesterverk, men ikke akkurat koselig og kanskje litt for eksperimentelt for enkelte)
  • Mushishi (mangler egentlig ord for å beskrive denne serien, her er det også veldig mye materiale)
  • Kino's Journey
  • Made in Abyss
  • Gunbuster (klassiker fra 80-tallet, her snakker vi damer in space med mecha-fights og hele greia, litt pupper her og der, men må ikke undervurderes! Var denne serien som fikk meg til å ta anime seriøst. 6 episoder)
  • Planetes (jordnær sci-fi i utgangspunktet, men glir vel egentlig over til å bli drama/romanse)
  • Haibane Renmei (samme folka som Serial Experiments Lain men ikke like far out. Vakkert og trist)
  • Hvis du har sett Ghost in the Shell og likte det, er Stand Alone Complex-serien også verdt å bruke tid på.

Enjoy og spør hvis du lurer på noe. Har også noen film-/kortfilmanbefalinger som kan passe.

Edit: alt dette faller innenfor fantasy eller sci-fi, men noen av regissørene/studioene har serier i andre sjangre som også definitivt er verdt å sjekke ut.
Sist endret av BomberMan; 11. mai 2020 kl. 12:56.