View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Forventer du at NAV skal gi penger til folk som sier opp jobben sin...? Det korrekte hadde vel vært å kontakte en lege og få en erklæring på at du ikke kan jobbe, sykmelding og så videre. Hvis du har blitt sviktet av noen er det sjefen din som fikk deg til å si opp jobben din i stedet for å ta kontakt med NAV.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du selv sier opp jobben din så får du 8 ukers karantene før du kan få dagpenger. Etter 8 uker så har du krav på dagpenger. Da tar det fortsatt noen uker før du faktisk får penger, siden du ikke får penger på forskudd.

Når du selv ikke følger de rutinene som finnes i forhold til sykdom og arbeidsrelaterte skader så kan du heller ikke regne med at systemet skal fungere smertefritt.

EDIT: Det er i slike tilfeller du tar kontakt med HMS-ansvarlige, tillitsvalgte eller fagforeninger, slik at du skal kunne stille spørsmål til noen andre enn sjefen din. Hadde har nemlig ikke lov til å si deg opp pga. at du har skadet ryggen din på jobben, så jeg skjønner godt at han gjorde deg en "tjeneste" i forhold til videre jobbsøking.
Vis hele sitatet...
Sitat av Eastvalley Vis innlegg
Men hva f*en skal jeg gjøre da jeg har prøvd utallige ganger å forklart dem situasjonen min..? Jeg er aktiv jobbsøker og har flere cv'er der ute en jeg har kontroll på snart?:Sn som han andre her sa, Forventer du at nav skal betale penger til noen som sier opp jobben sin? Jeg forventer nav skal prøve å forstå situasjonen å gjøre det de kan får å hjelpe! Selv om jeg kansje gikk feil fram med å si opp jobben før jeg snakket me nav vil det da si at jeg ikke er verdig å få hjelp? Jeg er ikke en snylter. jeg VIL jobbe! men situasjonen jeg står i nå så har jeg jo ikke mulighet til det å økonmien min raser ner rundt meg.. Jeg synes ihvertfall ikke det er rettferdigt. trodde nav har mål om å hjelpe personer..
Vis hele sitatet...

Jeg kan bare bekrefte mye av det som er blitt sagt, men siden du er i den situsjonen du er i, kan du prøve og ta med regningene dine til nav og spørre hvem du skal snakke med, trekke en kø lapp å håpe på hjelp.
I en situsjon der man blir arbeids ufør skal man aldri si opp jobben. Da står du så å si på egene ben. Selv om jeg har gjort alt slik nav har bedt meg om, har jeg holdt på i ca 6 år med å krangle med nav. Og jeg er ikke fredig enda. Du må undersøke hva som gjelder for deg i din situasjon. Det kan også hende at du må snakke med sosial kontoret, som også er en del av nav. For det kan hende at du får hjelp til regninger. Det eneste jeg kan si sikkert om nav, er at ingenting går av seg selv. Stå på.
Sist endret av Veggen; 23. februar 2010 kl. 13:05.