View Single Post
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Det å tilpasse seg selv mennesker som en egentlig ulik en selv, er et tveegget sverd.

For eksempel møtte jeg en nylig rimelig forvirret uteligger. Jeg tilpasset meg ikke ham, forsto ingenting av det han sa, og bra var nok det. Så jeg måtte bare jatte med, si "ja, jasså, åja osv."

En må jo samtidig ha personlig integritet - vite hvem en er, og hvem en ikke er.

I situasjoner der jeg møter folk som er svært ulik meg, finner jeg at det beste alternativet bare er å putte på meg en maske. Jeg kan ikke jatte med de og deres anliggender, da jeg selv har helt andre anliggender.

Jeg nekter med andre ord å tilpasse meg selv for deres skyld, dette har å gjøre med min egen integritet ovenfor meg selv.

Jeg vet ikke, men slik er det i hvert fall for meg. Jeg er ikke et typisk menneske da.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke nødvendigvis tilpasse seg andre. Mine erfaringer har derimot lært meg at det er viktig å ha et åpent sinn. Jeg gikk nesten glipp av mange gode vennskap før jeg lærte det, og jeg angrer enda på at det tok meg så lang tid.