Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Alle bevis tyder ikke på at det var regimet som sto bak - hvis så hadde det jo ikke vært diskusjon rundt temaet. Ellers finnes det FN rapporter om at opprørsgrupper har sarin-gass og har brukt det mot Syrias myndigheter. link

Leser du FN rapporten du selv linker til - så er det ikke akkurat vanskelig å konkludere med at disse opprørsgruppene i Syria har plenty med svin på skogen (les: krigsforbrytelser) dem og.

Men nå gjelder det å holde tunga rett i munnen. Diskusjonen går på å bekjempe IS - ikke om Assad er en likanes kar.. Så gjenstår det å se hva som er alternativet til Assad... Sannsynligvis rot og kaos om man skal dømme etter lignende konflikter i midtøsten.

I et virvarr av allianser mellom opprørsgrupper - så ser jeg ikke helt logikken med å forsyne opprørsgrupper med våpen, for å bekjempe IS. FSA har som sagt inngått våpenhvile med IS i Damascus.

Hvis målet er å bekjempe IS virker det mere logisk å alliere seg med Assad, eventuellt kurderne i Irak og kanskje i Syria. Å forsyne FSA med våpen, når dem har våpenhvile avtale med IS (og som man kan spørre seg om er moderate-dem kjemper side om side med Al Nusra f.eks) ser jeg iallfall ingen logikk i.
Vis hele sitatet...
Det ser ut som om vi stiller oss ganske likt her

For det første er det VELDIG mye tvil om hvem som har brukt hva av kjemiske våpen og whatnot, men at begge sider har svin på skogen burde ikke ha noe å si om man fokuserer på det som nå er den soleklart største trusselen; IS. Å forsyne "moderate" opprørere med våpen virker som en helt idiotisk strategi, når man allerede har styrker i området som er overlegne militært. Iran, Assad og Hezbollah trenger ikke å få verken penger eller annet, og vil helt sikkert hjelpe til med å befri oss fra svineriet IS.

Det er et vanvittig virrvarr av opprørsgrupper i den ene og andre retningen, og at våpen "plutselig" skulle havne på avveie og i IS sine hender er... for å si det mildt, ikke usannsynlig. Å væpne fremtidige fiender på denne måten, i stedet for å ta gamle fiender midlertidig inn i varmen for å utrydde en felles fiende er ... merkelig strategi.

Ellers tror jeg det samme som deg angående alternativet til Assad, og jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til at vesten skal bidra til det...