Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Selv om dette ikke har noe med saken og gjøre så kan jeg ikke la slike feilaktige påstander stå uimotsagt.



Mange kilder som hevder at Elvis lever og at Paul McCartney er død.



For det første er dette er et konspirasjonsteori-nettsted, ikke akkurat en veldig pålitelig kilde. For det andre står det her at USA støttet Sjahens vei til makten og kuttet all støtte til Iran etter at han mistet makten i 1979. USA boikotter vel fremdeles Iran.

Dette stemmer overhodet ikke med dine påstander om at USA fikk han styrtet.



Har du lest artikkelen? Den antyder at USA muligens kan ha samarbeidet med Saudi Arabia for å holde oljeprisen nede. Dette, kombinert med Sjahens hodeløse økonomiske styring og korrupsjon, gjorde at Iran ble ganske fattige. Dette bidro til mer misnøye og tilslutt en revolusjon.

Dette er langt i fra det du hevder om at USA indirekte styrtet Sjahen.
Vis hele sitatet...
Ok, det var en bitteliten detalj i teksten hvor poenget var at revolusjon og maktvakuum, uansett hvordan det oppstår, sjelden fylles av noe bedre når forholdene ikke ligger til rette for det, og Syria har dårlige forutsetninger for å lykkes som stat om Assad skulle falle...

Jeg diskuterer gjerne resten av innholdet og, og jeg kan godt trekke tilbake den delen, men det blir flisespikkeri i forhold til poenget med innlegget... Det hadde vært flott å få noen reflekterte innlegg i forhold til dagens situasjon med tidligere erfaringer fra området i retrospektiv. Personlig håper jeg Assad blir sittende, for selv om han ikke er perfekt på noen måte tror jeg det som eventuelt kommer etter blir verre. Drømmen om at det skal gro fret et vakkert demokrati og en velfungerende stat i en situasjon hvor det oppstår et slikt maktvakuum er nok dessverre bare det; en drøm. Vi må velge mellom asken og ilden her, og det er egentlig situasjonen nå som bør diskuteres

Javel, den detaljen kan veldig godt være feil, men jeg tror ikke de kreftene som forandret Iran den gangen så for seg at det var slik det skulle gå... og jeg tror ikke det blir noe bedre om Assad styrtes, slik det ikke ble noe bedre når Saddam og Gaddafi ble drept...