View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
- Potetmos er knuste, kokte poteter med litt melk og smør. Kutt opp potetene i små biter først, og de er ferdige til å knuses på rundt 20 minutter. Eksperimenter med mengde melk/smør/salt og diverse krydder avhengig av hva du har til.
Vis hele sitatet...
Små terninger og melne poteter så tar det ti minutt maks.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
- Couscos, ris, pasta, poteter, gulerøtter og kål er omtrent gratis. Særlig førstnevnte er sterkt undervurdert i Norge. Råkost-salat (kål og gulerøtter) er også sunt og digg, men jeg gidder aldri å lage selv. Ferdigblandinga er billig nok dog.
Vis hele sitatet...
Stekt kål er ypperlig mat. Særlig sommerkål eller kinakål. Stek i en panne med lokk i 5 min og uten lokk i et par min. Soyasaus (som du såklart kjøper i stor flaske/dunk) er fin krydring.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
- Frossen sei/torsk får man rimelig billig om man trenger litt næringstoffer, men du må være kreativ for at den skal være spiselig. Jeg kjører ofte den i aliminuimsfolie i ovnen; badet i fløte, oppkuttede gulerøtter og curry.
Vis hele sitatet...
Frossen torsk og sei er ypperlig til hjemmelagde fiskepinner. Tin den såpass at den kan kuttes (ca en time i romtemp). Rull i mel/salt/pepper( 1ts salt og pepper pr ss mel), så i egg, så i brødsmuler (riv opp den siste kjipe resten av brødet før den mygler. Når den først er revet og har tørka varer den evig.)

Stek i panne først på høy, så på lav varme (ev først på høy, så i ovn)

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
- Tomatbønner passer til alt
Vis hele sitatet...
Og blir sjukt mye bedre og billigere om man lager selv. Tørre bønner koster nesten ingenting og kan fryses etter at de er kokt. Legg i bløtt i 12 timer +, kok opp i 5 min i nytt vann, sil, og kok i ca en time i nok et nytt vann. Ha gjerne krydder i vann nummer to, men ikke salt før de er ferdige.

Tomatsaus lager du billigst fra tomatpuré. Trikset for å få den til å smake godt er å steke den før du har på vann. Hvis du vil ha smaken av boksbønnesausen bruker du litt puré, masse sukker, litt eddik og jevner med maisennsa. Selv ville jeg laga den mer som en vanlig tomatsaus