View Single Post
- Potetmos er knuste, kokte poteter med litt melk og smør. Kutt opp potetene i små biter først, og de er ferdige til å knuses på rundt 20 minutter. Eksperimenter med mengde melk/smør/salt og diverse krydder avhengig av hva du har til.

- Fløtegratinerte poteter er oppkuttede poteter og fløte. Det er mye, mye bedre og enklere å lage selv enn ferdigpakkene.

- De billigste pytt i pannene er dritbillige og fungerer fint om man ikke gidder. Stek dem med litt ekstra olje til de er blitt litt crispy, bruk nok pepper og bland inn et par egg. Funker som fanden.

- Couscos, ris, pasta, poteter, gulerøtter og kål er omtrent gratis. Særlig førstnevnte er sterkt undervurdert i Norge. Råkost-salat (kål og gulerøtter) er også sunt og digg, men jeg gidder aldri å lage selv. Ferdigblandinga er billig nok dog.

- Frossen sei/torsk får man rimelig billig om man trenger litt næringstoffer, men du må være kreativ for at den skal være spiselig. Jeg kjører ofte den i aliminuimsfolie i ovnen; badet i fløte, oppkuttede gulerøtter og curry.

- Pølse er jævli billig; og om man kutter den opp i småbiter og steker den hard funker de billigste pølsene også.

- Det er jævli mange digger retter med egg som basis. I første omgang anbefaler jeg sterkt eggerøre med smeltet oss. Legg litt ost i panna, sleng opp i egg når den halvsmeltet. Rør som fanden. Litt couscouss (lages ved å helle på pass mye varmtvann og vente 5 minutter), grønnsaker og noen hardstekte pølsebiter og man har en skikkelig digg lunsj.

- Om man liker det, så er det jævli enkelt og digg å lage supper fra bånn. Buljong, grønnsaker,vann og tålmodighet er egentlig det som trengs. Sleng alt i en kjele, skru på plata og vent

- Tomatbønner passer til alt

Det viktigste er dog at veldig ofte så er det innmari lite som skal til for å løfte et måltid fra begredelig til litt over gjennomsnittet. Ha grønnsaker og annet liggende, ha godt med krydder og godt med forskjellige dressinger og annet.
Sist endret av DumDiDum; 24. juli 2013 kl. 00:47.