View Single Post
I det siste har jeg sett flere og flere som spør om hvordan man skal kutte ned på budsjettet sitt, spare penger på mat etc. Når jeg har snakket med folk om hvor mye jeg bruker på mat har jeg ikke blitt trodd så her tenkte jeg å skrive en liten rask guide på hvordan man kan spare penger som student. Jeg har gjerne brukt 100,- eller mindre i uka på mat. Det skal sies at jeg har fått 1-2 middager i uka hos folk jeg kjenner, og de er ofte litt bedre enn de jeg lager hjemme til meg selv, så jeg ville kanskje si 120,- til 140,- i uka hvis jeg skulle spist like godt som jeg gjør nå helt alene.

Ok la oss gå til "guidetingen" min. Først litt basic raskt studentbudsjett så mat senere. Jeg antar at du er student som ikke har noen inntekt derfor får du kun lånet på 7000 utbetalt den 15. hver måned uten oppsparte midler. Start med et generelt budsjett, mitt ser sånn ca sånn ut.
Inntekter:
Lån: 7000,-
Sum: 7000,-
Vis hele sitatet...
Utgifter:
Leie+Strøm+Internett: 4900,-
Mobil: 150,-
Buss: 300,-
Kaffe: 400,-
Alkohol: 400,-
Mat: 500,-
Basisvarer: 200,-
Sum: 6850,-
Vis hele sitatet...
Som dere ser går dette i pluss, men det er IKKE dette jeg bruker i måneden, dette er bare en huskeregel jeg har i hodet. Det ekte budsjettet lager jeg på bussturer i starten av måneden eller mens jeg venter på folk på kafé etc. Det må MAO ikke være mye stress å lage budsjett bare man velger rett tid å gjøre det på. Nå som jeg vet ca hvor mye penger jeg har til mat i måneden setter jeg meg ned med alle tilbudsavisene jeg får og ser hvilke tilbud de har. Hvis du vil kan du gjøre dette på nettet og, alle store matbutikker har en mulighet for å skrive inn postnummer så får du tilbudsavisen til ditt område som PDF eller lignende. Her ser jeg etter gode tilbud, hvis jeg finner svinekjøttdeig til 10,- pakken kjøper jeg inn 5-6 pakker, hvis jeg finner laks til 40,- kiloen kjøper jeg inn 2 kg og fryser ned i POSJONSPAKKER. Kjøttdeigen deles opp i fryseposer før det legges i fryser. Mat som er fryst er heller ikke holdbarhetsdatoen viktig på, lukt på den når du tiner den hvis det lukter OK og smaker greit er det trygt.

Så til hvordan man spiser billig middag, her er de ti bud:
1. bud: Lær å lag mat fra bunnen av, INGEN ferdigmat (hvis du ikke finer det på tilbud så klart)
Pytt i panne kan være greit å kjøpe og det går gjerne en pytt i panne middag eller to i måneden, dette er for nødtilfeller hvor jeg ikke orker å lage middag istedenfor nudler. Det er jo bedre med ferdig pytt i panne med egg enn nudler.
2. bud: Ha mer grønnsaker enn hovedingrediens, f.eks. alltid 2 poteter for hver laksefileet (Jeg moser ofte potenene med en LITEN smørklatt, litt vann, salt, pepper, og kanskje noe annet godt jeg finner i skapet/kjøleskapet sammen med en del forskjellige matting)
3. bud: Fryser (for rester og tilbudsmat hvis du er helt dust og ikke skjønte det...)
4. bud: Lag flere posjoner om gangen, da kan man raskt lage mat senere hvis det er fryst i posjonspakker.
5. bud: MUK er ikke usundt, mange kommer med tull om at MUK er mindre sundt enn annet. Hvorfor skal proteinene, karbohydratene og fettet plutselig bli mindre sundt hvis det har blitt spylt vekk fra beinet istedenfor håndreset? Det kan sikkert stemme at i andre land har de med øyer og annet æsj i MUK-kjøtt, men her i trygge Norge har vi mattilsynet som har veldig strenge krav til alt slikt. Eneste man mister ved å kjøpe MUK mat er konsistens og smak, som sagt man mister IKKE næringsstoff.
6. bud: Kjøp ALLTID grønnsaker i løsvekt, løk i strømpe er MINST dobbelt så dyrt som løk i løsvekt
7. bud: Ha masse forskjellig krydder (Dette er dyrt, så kjøp i August/Januar)
8. bud: Vit hva som er billig å lage og hva som er dyrt, her er en rask liste over billig mat fra toppen av mitt hode:
Purrerte grønnsakssupper med ostesmørbrød (type potet og purresuppe, purert brokkolisuppe etc. her er stavmikser et pluss, men god gammeldags grønnsaksmoser til 15,- på IKEA funker fjell)
First price fiskekaker med brun saus og potet
First price fiskekaker med potet og raspet gulrot
First price fiskeboller med karrisaus og potet (kjøper ofte melk på tilbud og lager 6 posjoner med dette (altså 2 bokser))
Fiskepudding med potet og raspet gulrot
Spaghetti bolognese (vær litt rolig med kjøttdeigen i sausen)
Tomatsuppe med egg og makaroni
Generelt alt av supper
Billig grillpølse med MASSE potetmos
etc
Vis hele sitatet...
9. bud: Husk på næringsstoffene når du lager mat, men ikke bli oppslukt av dette. Altså ikke tell kalorier men husk at du trenger fett, protein og karbohydrat. Potet har masse karbohydrater og erter, bønner og kikerter har masse protein.
10. bud: Alltid vann eller saft til maten

Når det gjelder alle andre måltid.
1. Lag brød fra bunnen av, eller som jeg gjør kjøp de brød på 1-2-3 pakkene 2 kornbrød på 1-2-3: 13,-, 2 havrebrød på 1-2-3: 15,-.
2. ALDRI ha mer enn et pålegg på brødskiven, jeg vet at det er 10 ganger bedre med ost og salami, men hvis du skal ha det, lag en dobbeltdekker med et salatblad i mellom eller noe sånt.
3. MATPAKKE, MATPAKKE, MATPAKKE.


Til slutt, må jeg bare si en ting, kutt ned på alkoholbudsjettet hvis du lever fattig. Ikke kjøp øl på byen når du kan drikke det til en brøkdel på fosj, vosj eller hvordan det nå skrives. Ellers gjelder bare sunn fornuft.

Så hva er dine triks for å spare penger som student? Er det noe å tilføye?
Sist endret av ynkey; 24. juli 2013 kl. 00:24.