View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg


Det var jeg ikke klar over. Hadde vi ikke hatt oljen, så hadde staten altså fortsatt gått med overskudd?


Hva legger du i det? Mindre begrensning på flommen av uproduktive folk som er med på å velte velferdsstaten?

Dagens asyl- og flyktningpolitikk er rett og slett ikke kompatibel med velferdssystemet vårt. Vi har ikke ressurser til å drive å ta imot folk fra hele verden.
Vis hele sitatet...
For å svare på ditt første spørsmål: Tja vi hadde fortsatt gått med overskudd hvis jeg leser rett bruker vi 376 mdr fra oljefondet, rundt 30% av statsbudsjettet sin totale inntekt, dette er enorme mengder når man tenker over det, men vi hadde klart oss hvis politikken bleendret totalt. Tingen er at det er umulig å se på forbruket hvis vi ikke hadde hatt oljepengene siden da ville Norge vært i en helt annen posisjon enn vi er i idag og vi har ingen måte for å finne ut hva de politiske partiene hadde ment hvis så var tilfelle, ergo er dette et helt ugjyldig argument mot regjeringen.

For å svare på det andre spørsmålet ditt: Jeg mener at vi må sleppe inn flere asylsøkere, da spesielt barnefamilier og enslige mindreårige asylsøkere (EMA). For å stoppe noen å spille kortet om familiegjenforening med EMA så vil jeg bare si at i følge SSB er det bare 5% som søker familiegjenforening, og da er det oftest bare mor som følger etter.

For det andre mener jeg at det hadde vært positivt for Norsk økonomi å slippe inn flere asylsøkere siden ved å investere i Norskkurs og andre integreringstiltak vil disse bli viktige ressurser for samfunnet senere, både økonomisk og kulturelt, MEN (og et veldig stort men) vi må endre integreringspolitikken totalt i landet slik at flyktninger faktisk blir integrert og kan virke som ressurspersoner. (uansett om vi får bedre integrering ønsker jeg firere asylpolitikk, men integrering er viktig for at de skal leve et godt liv og at Norge skal tjene penger på de.)
-> Et eksempel på hvor de kan virke som økonomisk egnede personer er i yrker hvor f.eks polakker jobber i dag mtp. at det var flere polske innvandrere enn det var asylsøkere totalt i landet. Noe som for meg et større problem siden mange asylsøkere er i en mye vanskeligere situasjon enn det innvandrere fra europeiske land er i
La meg bare stille dere et spørsmål, tror dere virkelig at flyktninger bare vil komme til Norge for å utnytte system? At de har ofret flere år av livet sitt (gjennomsnittlig flyktetid er 2 år til Norge) og satt livet sitt i fare bare for å leve på norsk trygd? eller tror dere at de kom hit for å starte et nytt liv med en jobb å leve et verdig liv? Husk at hvis de ikke har hatt jobb får de mye mindre penger og for å få arbeidsledighetstrygd må man aktivt søke jobb (hver 14. dag tror jeg)
Mitt svar er at problemet ikke ligger i viljen hos flyktningene, men heller hos integreringen i Norge som gjør at de ikke får seg jobb.


Om EMA kunne jeg skrevet mye, men det får bli en annen post hvis du ønsker