View Single Post
Sitat av sneipen Vis innlegg
Det virker som arbeidarpartiet er veldig upopulert på nett. Det virker som de har skylda for alt det vonde. Eller sosialistene generelt er den stygge ulven.
Vis hele sitatet...
Jeg vil komme med en litt annen innfallsvinkel på svaret mitt her.. jeg tror mye hatet mot AP kommer av frustrasjon.. og jeg tror mye av det er velfortjent.

AP har i de siste årene vært fanebærere for en politikk som har som premiss om at hvis man bare lager gode nok regler for hvordan noe skal gjøres, så blir resultatet bra. Man kan gjerne se dette som en variant av de overdrevne fokuset som var på lederutdanninger på 90-tallet (jeg skal bli Leder!.. vet ikke helt i hvilken industri enda.. blir vel mote eller olje eller noe sånt!). Fagkunnskap, pft!

Spør du meg, så er dette en ekstremt menneskefiendtlig politikk.. og rimelig håpløs siden vi i Norge har veldig god tilgang til ansvarfulle og flinke folk. En NAV-ansatt skal ikke lenger møte klientene sine, og ta beslutninger til det beste for klienten.. men han skal ta imot riktige dokumenter og sende dem inn til noen sentralt som kan ta en beslutning.. uten noen som helst menneskelig påvirkning.

Samme fenomenet ser man i utdanningspolitikken, hvor utdanningsdirektoratet prøver desperat å være premiss-leverandør og styre lærer-hverdagen.. imens lærerene flest ønsker bare å få være i fred fra byråkratene og undervise. Universitetene har også ganske sterke konflikter mellom byråkrater og professorer gåendes.. og styringen her er jo helt på trynet.. man gir betalt for hver uteksaminerte student, så det er ikke spesielt vanskelig å skjønne hva det gjør med minstekravene for å få bestått.

Helsevesenet på toppnivå har hatt en hel haug med skandaler, men går man på et lavere nivå.. hvor helsearbeiderene fortsatt styrer, så er de blant eneste som faktisk leverte som fanden når Breivik lagde litt styr.

Politiet har lenge klaget over at det ikke er politifolk som styrer dem, og hvor handlingslammede og ubrukelige administratorene de har fått egentlig var så vi jo veldig tydelig under terroreren.

I det hele tatt, så virker dette nesten som en krig mot folk flest.. mest mulig styring, mest mulig regelverk og aldri noensinne stol på at noen er i stand til å gjøre jobben de har blitt ansatt for å gjøre. Så ja, Norge er fortsatt et bra land.. men vi går i gal retning.. og det er primært arbeiderpartiets skyld.

Selv om Høyre og AP ligger veldig, veldig nærme hverandre politisk i hva slags løsninger de velger, så mistenker jeg at Høyre kommer til å være mye, mye mindre inkompetente når det gjelder å sette politikken ut i livet. Jeg stemmer Venstre forøvrig, og håper flest mulig kommer til å gjøre det.
Sist endret av DumDiDum; 23. august 2012 kl. 00:14.