View Single Post
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Høres ut som du burde revurdere enda en gang.
Vis hele sitatet...
Vedkommende selv beskriver sjansene som ble tatt, altså kjøring i ruspåvirket tilstand, var idiotisk og det er ikke urimelig å tolke formuleringen i så måte at vedkommende ikke har som intensjon å gjøre samme feil igjen.

Jeg ser heller ikke hvordan denne handlingen har sammenheng med selve rusbruken (merk at jeg inkluderer alkohol som et rusmiddel). Det er fullt mulig å ha et sunt og rekreasjonelt forhold til rusmidler, uten at jeg ser relevanse i å diskutere spesifikke rusmidler i denne sammenhengen.

Jeg ser ikke en god grunn til å uttale at vedkommende burde revurdere enda en gang, det er for meg ikke en åpenbar sammenheng her.

Og som andre har nevnt så er det ikke nyttig å dømme en person på noen feilsteg og det er ikke nødvendigvis at konkrete feilsteg har sammenheng eller betydning for visse andre aspekter av livet.

Jeg forsvarer ikke det å kjøre i ruspåvirket tilstand, det jeg sier er at jeg ikke synes vedkommende skrev noe som nødvendiggjorde eller rettferdiggjorde utsagnet ditt. Og at ting ofte er mer nyansert enn som så. Vi vet heller ikke nok om denne personen eller deres liv til å trekke for store konklusjoner og påstander.

Og jeg tror du vil være enig i at det ikke akkurat kommer som en bombe at folk ikke har sansen for ruspåvirket kjøring. Det er en idiotisk ting å gjøre og jeg tror TS er enig. Samtidig er det også forskjell på å gjøre dette i et byggefelt, gjennom sentrum og på en kjøretur på 40 minutt sammenlignet med et scenario der man kjører 500 meter i en bygd der det bor 10 mennesker. Og om man har promille på 0,3 eller 2,2... Det har faktisk sinnsykt mye å si. Mange av foreldrene til medlemmer her inne har sikkert kjørt hjem fra fest med en promille på 0,3. I noen land er det lovlig verdi og ingen hadde blitt pepret. Om du kjører med promille på 0,1 så vil nok de færreste si noe. Men var det lovlighetsgrensa så er blir du fortsatt straffet. Og politiet kan også anta at du har hatt høyere promille når du begynte å kjøre, selv om du måler under grensa. De færreste ting er svart/hvitt, men vi har lett for å lage oss et bilde i hodet om hvem folk er basert på stereotyper, generaliseringer, spekulasjon osv. Så når man faktisk ikke kjenner personen så er det ikke rimelig å gjøre for store antagelser.

Det som du synes er viktig er vel om TS lærte av feilene og om det påvirker jobben han gjør.

Og slik jeg ser det er det ikke noe som ble skrevet som nødvendiggjør den gitte respons. Det er på basis av tolkning og perspektiv. Jeg er av en annen tolkning og perspektiv.