View Single Post
Heisann folkens! ☺️

Noen som har vært i en lignende situasjon, og kjenner til det?

Dette er historien: arvet over en halv mill. når jeg var 21.
Til å være den alderen var jeg temmelig umoden. Drakk ikke, hadde ikke lappen, jobbet lite. Satt hjemme og nørdet og visste lite om hvordan livet funker. Jeg brukte ikke noe særlig før jeg ble 22. Det var på en måte "året jeg ble 18" ouff. Men de neste 4 årene etter det sløste jeg dem vekk på reiser, fhs, studere, lappen (bil). Det kunne vært verre, at alle gikk til waste (f. eks. poker).

Men nå 6 år senere angrer jeg. Jeg undervurderte hvor dritt det er å jobbe og spare, og tenkte at økonomi ordner seg i dette landet.
Jeg arvet nylig fra besteforeldre så har en egenkapital på litt over 400k nå, men så har jeg en unødvendig studiegjeld på nesten like mye, og med inflasjonen som har skjedd tenker jeg bare "faen".

Skulle ønske jeg kunne gått tilbake, gitt faen i fhs og studiet (vanskelig og kjedelig, droppet ut) jobbet mens jeg bodde hjemme, satset mer på aksjer og kjøpt leilighet… jeg ville uten tvil hatt det mye tryggere økonomisk. Reist kunne jeg lett gjort av overskuddet også.

Men mye av problemene mine har vært at jeg har vært elendig på å planlegge, lett distrahert av omverdenen og ustabil psyke. Jeg har ikke fått noen særlig flere venner heller (typ feire 17. mai) ikke har jeg klart å jobbe nok med meg selv heller (game) så blitt lite dame(r) også og MYE alene.

Jeg syns alltid jobb virker jævlig trasig, for meg er det som å ha slavementalitet. Men må jo til for at samfunnet skal gå rundt og for at de rike skal leve…

Har nå flyttet til en større by, og får det bedre for meg selv uke for uke, med laserfokus på kosthold og trening nå.
I år tenker jeg å ta det litt kuli, først få det mye bedre med meg selv, så prøve litt nye hobbyer og bli en bedre venn for evnt. nye bekjentskaper. Litt jobbing også.

Uansett klarer jeg ikke helt å gå slipp på at jeg kunne vært i en mye bedre posisjon økonomisk nå? det går greit å føre matbudsjett, men å leie bolig er litt verre med.

Vil bare avslutte innlegget med planen min for å komme meg "litt ovenpå" økonomisk, som er å lære koding, lage en github og studere IT for å lande en IT/software jobb. Jeg avventer til neste år med å fokusere på dette, men jeg er selvsagt 20 studiepoeng forsinket ettersom jeg byttet utdanning og sa ikke fra…
Jeg er 27.

Råd og erfaringer tas gjerne imot!

Mvh