View Single Post
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Nei vet det. Er bare så uvanlig det som skjedde. Jeg kjente liksom ikke at noen grep tak i meg eller noe sånt, men jeg kunne plutselig ikke gå, akkurat som kroppen frøs helt.

Kvier meg fortsatt for å gå der. Tror ingen helt klarer å forstå det inntil det skjer dem selv. Sånn var det med meg.

Tenkte tidligere at alt bare er fjas og folk dikter opp historier for å underholde eller skremme.

Idag er jeg veldig usikker.


Og hadde vært dritkult om noen kunne delt lignende erfaringer.
Vis hele sitatet...
Siden det eneste vi kan gjøre er å gjette, gjetter jeg på at du opplevde en litt spesiell form for søvnparalyse. Søvnparalyse oppstår gjerne i sengen i det man våkner, bevisst, men likevel ikke helt våken. Det antas at det er en beskyttelsesmekanisme for å hindre at vi skader oss når vi sover og drømmer. Du har kanskje sett videoer av hunder som drømmer at de er ute og løper, som f.eks. denne videoen der hunden ender med å løpe rett i en vegg.
Det sier seg egentlig selv at det fort kan få uheldige konsekvenser dersom folk plutselig skal begynne å løpe rundt i søvne.

Jeg ser for meg at du var rimelig trøtt når du mitt på natten står opp for å late vannet, og at du i halvsøvne på vei tilbake til sengen dupper av litt, slik at denne beskyttelsefunksjonen slår inn og du blir ute av stand til å bevege deg, da hjernen "tror" at du sover.
Jeg er ingen søvnforsker, men jeg er mye mer villig til å tro at det finnes en naturlig forklaring på din opplevelse, fremfor at du opplevde noe overnaturlig.