View Single Post
Bra skrevet, og du har sikkert rett i at det ikke finnes en "fasit" eller noe som fungerer for alle. Hvis det hadde vært enkelt hadde folk ikke falt ned i avhengighet og missbruk.
En gjenganger hos de som missbruker er akkurat det at de bruker stoffet (eller maten, eller gamblingen, eller hva de nå missbruker) for å komme unna noe. Jeg har selv aldri brukt noe sterkere enn koffein (og har gjort en poeng av å ikke bli avhengig - hvis jeg noensinne har følt "å, så godt det skulle vært med en koffeindrikk nå", har jeg bevisst unnlatt å drikke den), men jeg har lest mye om stoffer og missbruk, da jeg interesserer meg for psykologien bak.

Jeg har hatt en opplevelse der jeg selv har kjent på hvor mye sterkere virkning en avhengighetsskapende aktivitet har når man tynges ned av noe:
Det er kjent blandt fallskjermshoppere, at hopping kan være avhengighetsskapende. Jeg har hoppet fallskjerm siden 2009, og gjør det vanligvis bare for mestringens og nytelsens skyld. Når jeg hopper ut av flyet, slutter alt annet i verden å ha noen betydelse eller mening, og jeg eksisterer helt i øyeblikket. Det er en flott følelse, som jeg forstår at mange rusmidler også gir på forskjellig måte.
En dag hadde jeg kranglet med kjæresten, og tankene på dette tynget med på vei opp i flyet. Når jeg hoppet ut, var det som å ta en vaskefille og fullstendig tørke vekk de mørke tankene på et øyeblikk, og denne store kontrasten og skiftningen i humør gjorde hoppet til en mye sterkere opplevelse, selv om gleden jeg fikk av å hoppe ikke var sterkere enn ellers.
Jeg tror det er denne typen opplevelser med rusmidler som gir høyest risiko for avhengighet. Alt fra sigaretten som tar vekk den evig tilstedeværende hverdagsstressen for en kort stund, til heroinet som tar vekk hverdagen og pakker deg inn i en koselig dyne av ingenting. Og ettersom missbruket ofte fører med seg egen dritt oppå lasset av det du har fra før, blir det en enda større lettelse å fortsette bruken. Til slutt har hjernen tilpasset seg så til den grad at du trenger stoffet for å fungere normalt.

Dr. Gabor Maté har arbeidet med rusavhengige under mange år, og hans idéer, sammen med mye lesing på rus- og rusrehabiliteringsforum har formet mye av min forståelse av avhengighet. Interessant forelesning (obs: lang): https://www.youtube.com/watch?v=E20ByfEHeZw