View Single Post
På denne siden finner du kravene som skal oppnås for å få godkjent ombygging av varebil til campingbil:

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...EL_2#%C2%A72-6

Se paragraf 2-5. Kravene er forholdsvis lette å gjennomføre i en varebil på 6 meter eller lengre med høyt tak uten å kompromisse noe særlig.


Jeg har ringt teknisk avdeling på biltilsynet og forhørt meg om dette. Prata med ei dame som ikke ville garantere svarene sine 100 %, så interesserte burde ringe selv for å dobbeltsjekke. Her er tingene jeg fikk svar på:

Ved ombygging til campingbil:
1. Vanlig praksis har vært at Skatteetaten regner samme engangsavgift for campingbil og varebil. MAO ingen stor regning ved ombygging så lenge kravene til å definere bilen som campingbil blir godkjent på biltilsynet. Dette syntes jeg var overraskende, for det som utgjør en stor forskjell i avgiftsberegningen er vekten av campingbilen. Den vil øke betraktelig selv for beskjedne ombygginger, og burde dermed få en smell på engangsavgiften. Bilen blir altså IKKE veid etter ombygging. Reglene og praksis kan endres fra 1. januar 2020. Dette fordi Sun Mountain har bestemt at utslippskravene til campingbil skal skjerpes (i forhold til varebil), disse endringene har ikke tredt i kraft enda.

2. Kravene til å bli godkjent som campingbil er de samme uansett hvor gammel bilen er.

3. I punkt 9 paragraf 2-5 står det at ett av kravene i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Dette blir grundig sjekket. For eksempel gjelder 10 % avvik kun 1 av sengene i en dobbeltseng. Det gjør valg av varebil vanskeligere, den eneste typen varebil jeg fant med 180 cm+ på tvers baki etter isolering er Ducato/Boxer/Jumper, og de er ikke drømmebilen. Kravene til kjøkkenbenk (80 X 40 cm): kravet blir oppfylt selv om kjøkkenbenk ikke er en "hel, ren flate"; her kan det være innfelt vask (og mest sannsynlig kokebluss) så lenge disse dekkes med oppløftbare lokk og flaten brukes som kjøkkenbenk.

4. Det letteste alternativet er å omregistrere en 10 år gammel varebil til personbil. Kravene til det som skrus fast baki er at det skal regnes som oppbevaring. Med andre ord; vær ekstremt nøye med å montere oppbevaringsplasser under fastskrudd sofa/ seng. De regnes da i praksis som oppbevaring og ikke sofa/seng.

Grunnen min for å ønske meg campingbil er hovedsaklig forsikring av inventar og løsøre. Bobilforsikring dekker langt mer enn for en personbil. Hvis noen vet om en god personbilforsikring på dette området så vil jeg gjerne høre!