View Single Post
Trådstarter
19
Er det forresten noen spesielle grunner til at du ønsker li-ion batteripakke?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan lades fortere og på sikt bruke mindre disel og derfor lønne seg i lengden, men jeg har ikke regnet på det.

Mtp på lading når du er tilkoblet strøm feks på campingplass så kan du bare kjøpe en av disse camping-laderne. Sålenge du holder deg til 12v så har du svært stort utvalg og prisene er også overkommelig. Da sørger laderen selv for å omforme 220/240v til 12v, og siden den laderen vil brukes kun når du har "landstrøm" spiller det jo ingen rolle om du taper litt i effektivitet der. For da har du jo landstrøm.
Vis hele sitatet...
Hva er det som ikke kan kjøre på 12 volt som jeg kunne hatt bruk for, sett at jeg bruker gass til kokeapperat, disel til oppvarming og dropper varmtvannstank? Finnes det en lader som kan funke både for solcelle og 240 output. Dersom jeg er tilkoblet "landstrøm" ønsker jeg ikke å trekke strøm fra batteriet. Virker da som at jeg trenger to forskjellige ladere og en inverter for å kunne bruke "landstrøm" samtidig som batteriet lader. Det er kanskje mulig å trekke strøm direkte fra 240-laderen" rett ut til apparatene uten å redusere ladehastigheten til batteriet?

Jeg har ikke helt snøring på hvordan elektronikken funker og på ett eller annet tidspunk må jeg ta et dypdykk i hvordan det hele skal skrues sammen. Har funnet en del gode tutorials og tegninger.