View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kongesnerp Vis innlegg
Høres bra ut, takk for rask respons!

Hvem type sopp er det Stray_Wanderer å mange andre her poster? Ser jo mange som er veldig like flein men blir avslått som flein. Hva er det som gjør at dere skiller disse? Den brune stilken?

Om man plutselig skulle ha noen sånne i batchen sin hvor giftige er disse? Er det i det hele tatt noen "lookalikes" som er veldig giftige for oss mennesker som vokser sammen med flein? Forvekslingsartene i den store Flein tråden vil jeg ikke påsto ligner så veldig at man skulle blande disse ved nærmere vurdering?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke akkurat hvilken type sopp Stray_wanderer postet, det ser ut som en type eikehette e.l.
Det første som slår meg med de er at gjellene er feil farge, på flein er de mørk lilla med et slags hvitt belegg noen ganger. Kjøttet på hatten er for tynt, stripene på hatten (laget av gjellene på undersiden) er feil form, og annerledes fra de fleinsopp får. Stilkene har stort sett uniform farge, mørk til lys brun, ingen fibre er synlig. På flein er stilken oftest hvit eller lys, man kan se at stilken er litt kronglete og i rett vinkel kan man se fibre glinse langs lengden av stilken.

Så med andre ord det er mange, mange små detaljer som går meg på å identifisere flein, som folk flest ikke legger merke til. Man kan ikke bare gå ut i fra at ens egen vurdering om noe ligner er nok, noe vi ser i tråden her når folk skal kverrulere om hvorfor en erfaren person mener det ikke er fleinsopp.

Hadde vært veldig kurant om du numererte soppene i bildet ditt, det er mye fleinsopp, men et par sopper jeg er skeptisk på.
Sist endret av Dodecha; 13. september 2015 kl. 14:25.