View Single Post
Vel. Nå skal jeg prate litt fra mitt eget hode. Jeg er en energisk fyr som er reflekterende, politisk interessert, høflig og utadvendt. Jeg drikker maksimalt en gang i måneden og er stort sett sunn, men jeg er drittlei av skole.

Ikke fordi jeg er lat eller giddalaus. Enkelt og greit fordi jeg må lære alt som ikke interesserer meg. Jeg har masse fravær både VG1 Medier og Kommunikasjon og IKT-servicefag, men bare i timer med allmennfag. Fra de timene med yrkesfaglig stoff har jeg nesten ikke fravær. Jeg går nå påbygg og trenger en studiekompetanse for å komme inn på fotografi på kunsthøgskolen. Jeg har nå ti timer norsk i uka og lærer om franske forfattere som jeg ikke engang husker forbokstaven på. Vi lærer om utvandringen i Europa, som om jeg har lyst å bli historieforsker.

Jeg må sitte dørgende stille (og jeg har mistanke om at jeg har ADD) å lære om stoff som ikke interesserer meg, og det tærer noe så sykt. Så fort det er fag som interesserer meg kan jeg følge med å huske alt fra timen, men jeg må lære ting som er totalt irrelevant for hva jeg ønsker å utdanne meg til.

Nå er dette meg og ikke nødvendigvis alle andre, men jeg mener at grunnskolen er til for å lære allmennkunnskap. Når man er kommet til VGS må man begynne å få velge hva man bør lære.
Sist endret av connubialis; 1. februar 2010 kl. 23:34.