View Single Post
Fete beats!

Kjente meg litt igjen i innlegget ditt, hehe, høres ut som meg selv for noen år siden. Satt flere år i Ableton og lekte med samples og sånt, men følte aldri helt at jeg "kom meg videre", om det gir mening. Tok pianotimer og spilte gitar da jeg var yngre men kan ikke en dritt musikkteori, så ble ikke helt inspirert av å sitte å programmere ting på den måten...

For meg var det som knakk koden å gradvis gå over til hardware, og å ikke sitte å føle at jeg måtte programmere/lage noe hele tiden. Masse knapper man ikke helt vet hva gjør, tangenter, sequencere, samplere. Var mye diggere å bare kunne skru og trykke på ting og høre hva som skjedde, det lærte meg liksom å bruke ørene mer enn øynene og å bare eksperimentere mer. Trenger ikke musikkteori om det høres kult ut når du trykker på ting.
Da fikk jeg inspirasjonen tilbake og det ble mer "gøy", som gjorde at jeg orket å bruke mer tid på det, og igjen lærte mye mye mer enn jeg hadde gjort om jeg bare satt og så på youtube-tutorials sånn som jeg gjorde før. Ingen diggere følelse enn "Åjaaaa, er det SÅNN det funker!"

Dette er ikke et hardware vs. software innlegg altså, tror bare noen trenger forskjellige måter å jobbe på for å få kreativiteten i gang. Nå bruker jeg selv stort sett en blanding av begge deler. Ganske enkelt og billig i dag å få seg en enkel og liten synth/sampler/trommemaskin man bare kan sitte å skru på, ihvertfall sett mot prisen av en rå pc som kan kjøre masse fete plugins samtidig. Hvertfall om du også må klarere samples, som Skurt nevnte.

Og om du ikke aner om musikken din er bra nok til å selge burde du kanskje ta det litt slow, og finne din egen sound og troen på det du gjør. Har holdt på i 8 år selv og det var først i fjor jeg selv syns jeg klare å lage noe skikkelig skikkelig fett, og har faktisk fått jobbet med noen artister jeg har likt lenge, og tør å være stolt over og ha det gøy med ting jeg jobber med.
Du har åpenbart gode ører, du må lære å stole på de! Ikke stress så med å få mixing etc rett akkurat nå. Uansett om det høres fett eller dritt ut, er det ingen andre enn deg selv som bryr seg (eller vet) om det er low-cut på snaren eller andre "teknisk korrekte" ting.

Du kommer mest sannsynlig ikke til å tjene så mye penger på det nå uansett, men jeg anbefaler å sjekke BandCamp, der kan du legge ut og selge shittet ditt selv, folk kan betale hva de vil etc. Se om det skjer noe!

Beklager langt innlegg, menmen! Håper noe var relevant/til hjelp, hvertfall.