View Single Post
Hørte gjennom noen av de nyere beatsa dine og likte Woozy, 2am og Godfater godt, de var ganske bra produsert og miksa syns jeg. Kunne blitt ordentlig dope med rett rapper på de beatsa!

Om du ønsker å få en fot innafor rapmiljøet i Norge så kan jeg anbefale facebookgruppa Hip-hop Norge. Med jevne mellomrom så arrangeres FBRRR, en uhøytidelig konkurranse hvor alle medlemmene, både rappere og produsenter, kan melde seg på. Produsentene får et lite utvalg med samples som må inkluderes i beaten og rapperne får et generelt tema å skrive om, og når påmeldigsfristen er utløpt så blir beatmakers og rappere matcha sammen tilfeldig av ledelsen.

Her kan du høre et fett eksempel fra FBRRR med Kenny Kreger som rapper og Hanz som produsent.

Når det gjelder å tjene penger på beats med uklarerte samples så er det sketchy af. Om du skal selge beats så må du enten flippe samples så hardt at de er umulige å kjenne igjen eller så må du kontakte eieren og ordne lisens. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å lære deg musikkteori og sound design, enten via youtube eller tradisjonell utdannelse. Da kan du selge shitet ditt med god samvittighet uten å ha noia for å bli saksøkt i fremtiden. Hos Splice så kan du kjøpe Serum for 100 kr i måneden frem til du har betalt 2k, fremfor å kjøpe det direkte fra Xfer for 2k upfront. Sykt bra deal! Mulighetene med Serum er nærmest uendelige, omtrent alt kan moduleres og tweakes. 90% av sound designen min gjør jeg i Serum. Sjekk ut greiene mine her om du er nysgjerrig på hva slags bananas shit man kan gjøre