View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har bare grodd i hydro, og da blander jeg vann med PH ca 5.0 som jeg lar rockwool kuben ligge i over natten. Tar samdig å legger frøet i et romtemperert glass med vanlig vann i 1 døgn. Da har det vanligvis falt til bunnen. Tar så rockwool kuben og rister ut mye av vannet, lager en liten sprekk, og setter i frøet ca 1 cm under overflaten, og klyper svakt igjen over det.

Fyller så litt skyllede leca kuler i bunnen av nettpotten, setter i rockwool kuben, og fyller rundt med leca kuler. Tar gjerne ett lag med leca over rockwool kuben også, men lar det være åpent rett over der jeg satt frøet. Setter så toppen av en avkappet 1,5 liters brusflaske over, for å holde fuktigheten oppe, og lar vannet være noen cm under nettpotten, slik at boblene som sprekker, akkurat så vidt klarer å fukte bunnen av leca kulene.

Etterhvert som planten kommer opp, så skråtilter jeg mer og mer på brusflasken over, slik at den over noen dager venner seg til å stå i noe mindre luftfuktighet. Tar da gjerne og fukter et stort håndkle, og legger rundt bøtta også, for å holde temperaturen nede på rundt 21 grader i vannet, og samtidig forholdsvis høy luftfuktighet i starten.

Har ikke grodd mange planter, men har hatt 100% suksess med denne metoden. Har dog kun grodd autoer, for å slippe å styre lys. Kjører lys alltid på, da det da er lettere å få kontroll på temperatur og luftfuktighet (mer stabilt klima), men ting skjer fort med en auto i DWC, så måler PH og justerer næring hver dag (brukte 19 liters bøtter før, og da måtte jeg gjøre dette 2 ganger pr. dag. Kjøpte så 30 liters bøtter, og da holder det med 1 gang pr dag).
Vis hele sitatet...
Høres veldig likt ut som min fremgangsmåte!
Bøttene jeg brukte sist var på 45 liter hver, med hvert sitt eget sirkuleringssystem med kjøling på næringsvannet, så det ble liggende stabilt på 19.3°C.
Vannet bør aldri overstige 25°C, da oksygenmetningen i vann synker betraktelig samtidig som temperaturen øker, og du får problemer med rotråte. Det bør heller aldri gå under ca. 18,5°C, da røttene slutter å ta opp vann og næring, og planten dør.

Men ved å ligge under 20°C, var PH og EC* så og si helt stabilt, og plantene fikk "betydelig" mer oksygen i vannet, (fra ca. 8mg o2/L til ca. 10mg o2/L) som førte til mye større avlinger
(*EC må justeres etter hvert som planten tar opp næringstoffer uansett*)

Legger ved bilde av oksygemetning i rent vann ved stigende temperatur.



(Ikke meningen å kapre tråden til TS, skal runde av her! )