View Single Post
Jeg kjenner meg igjen i problemstillingen. Jeg hadde røyka daglig (så og si) i fem år, "uten problemer" før jeg plutselig en dag fikk et heidundrende angstanfall hvor jeg hørte stemmer, ting begynte å gløde og jeg fikk flashbacks til en fleintrip jeg og kompis hadde rundt 6 mnd tidligere hvor jeg opplevde det jeg tror ofte referes til som "egodød". Jeg hadde fullstendig fortrengt denne trippen, det vil si, jeg huska alt frem til det øyeblikket kriblingene i kroppen tok fullstendig overhånd og jeg "smeltet" og "transenderte kroppen", men der stoppet det. (Det skulle forøvrig ta måneder før jeg fikk nøstet noenlunde opp i hva som egentlig skjedde under denne trippen, noe som hjalp mye på angsten og generelt i livet mitt).

Etter denne opplevelsen kutta jeg røyken i to månender før jeg prøvde på nytt. Rett etter jeg hadde tatt trekket begynte hjertet å hamre noe helt vilt. Jeg hadde daglig gjort yoga i denne røykfrie perioden så jeg satte meg instinktivt i meditasjonsstilling og fokuserte på pusten. Etter hvert som jeg ble ett med pusten så jeg helt klart og tydelig at det åpnet seg en fargerik "portal" inni hodet mitt og jeg ble rett og slett pissredd. Følgelig strittet jeg i mot med alle krefter og måtte derfor igjennom samme angsthelvete og tankekjør i timesvis før det ga seg.

Etter disse opplevelsene har jeg opplevd både hjerteklapp, merkelige "energistrømninger" og kriblinger i kroppen under påvirkning av cannabis. Jeg lærte meg, mer eller mindre å takle angsten, men har i det siste kuttet ut den overdrevne røykinga ettersom jeg kom frem til at, skjønt den ga meg opplevelser i tråd med beskrivelser av ulike spirituelle verk og lærere (så kalte mystiske opplevelser), følte jeg ikke at jeg utviklet meg like mye som jeg kunne ha gjort uten røyken. Hver gang jeg kom ned fra rusen var jeg tilbake til utgangspunktet. Min yoga- og meditasjonspraksis har blomstret etter at jeg sluttet å røyke og jeg opplever nå kriblingene og "energistrømningene" daglig uten å være avhengig av substanser.

Tross digresjonen ovenfor, er poenget mitt at du ikke må stritte i mot. Jeg foreslår at, om du absolutt må røyke, og du får hjertebank, setter deg ned å virkelig kjenner på hva det vil si å ha hjertebank. Lukk øynene, tøm hodet og bli i ett med rytmen. Det hører kanskje rart ut, men slike angsopplevelser kan innta form av en gave. Jeg er derfor dypt uenig i fremgangsmåten som beskrives ovenfor, nemlig å sette i gang med noe annet dersom hjertebanken kommer. Det eneste man oppnår da er å stadig flykte fra tingenes tilstand, eller nået som det ofte kalles. Derimot, tror jeg du kan få deg litt av en overraskelse om du lar deg flyte med og bare observerer situasjonen uten å dømme (frykte). Dette er ikke nødvendigvis er noe som er gjort på 1,2,3, men oppfordrer jeg deg til å utfordre angsten gang på gang til du en vakker dag opplever stillheten som følger stormen. Lykke til, min venn

PS. Dette ble nok litt rotete, men jeg håper budskapet er noenlunde klart. Hvis ikke, er det bare å stille spørsmål.

PPS. Min samboer opplever ofte hjertebank, skjønt uten bruk av cannabis eller andre stimulanter. Hun har nevnt dette for sin lege som har forsikret henne om at, om enn ikke vanlig, så er det i hvert fall ufarlig. Et normalt hjerte tåler mer enn man skulle tro.