View Single Post
A-tillah: Det er litt vanskelig å skjønne hva du vil frem til med å sitere ditt eget innlegg på denne måten i innlegget, men jeg skal forsøke å legge godvilja til. Så, litt teologi: Koranen er full av faenskap, det vet vi alle. Bibelen ligeså, men mesteparten av det skjer i det gamle testamentet. Ditt resonnement ser ut til å bero på å at det gamle testamentet er opphevet og ikke lenger gjeldende. Det er etter mitt syn ikke en rimelig tolkning av bibelen. Her er et lite utsnitt fra bergprekenen (Matteus 5:17-19)
Sitat av Jesus
17 I må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle.
18 For sannelig sier jeg eder: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen.
19 Derfor, den som bryter et eneste av disse minste bud og lærer menneskene således, han skal kalles den minste i himlenes rike; men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike.
Vis hele sitatet...
(lenke for de late)

Jesus sier i klartekst at Moseloven og profetenes ord i sin helhet skal gjelde helt til dommedag. Store deler av alt som er problematisk med bibelen kommer herfra. Det er riktig at Jesus ikke personlig dreper noen, men jeg ser ikke hvor relevant det er - av moderne kjente statsledere som virkelig ansees som jævler, så er det veldig få som har deltatt personlig i drap ogovergrep.

Så, la oss snu litt på det - kan det etter ditt syn eksistere mennesker som identifiserer seg som muslimer, men hvor religionsuttøvelsen begrenser seg det fullstendig harmløse?