View Single Post
Hei folkens!

Har siste tiden blitt sykt gira på å bygga en cnc router og en 3d printer da jeg fant ut at man trenger verken ver en rakettforsker eller Bill Gates for å kunne investere og lage disse fantastiske gadgeds som kan lett koste titals tusen kroner (kansje ikke 3d printer, nå lenger). Jeg sjekket forumet for lignende innlegg (stortsett cnc) men mye av det jeg fant var enten utdatert eller dødt. Med tanken på at utstyr og andre ting kansje billigere/mer tilgjengelig nå enn hva det var før.

Årsaken til utbruddet er at jeg begynte smålig med GoogleSketchUp i sommer og nå som jeg føler har rimelig greit kontroll har jeg begynt å lære meg Inventor for muligens mer profesjonell bruk i fremmtiden. Det må jo vær heilt utrolig tøft å kunne lage/printe prosjekter man selv har tegnet uten å bruke et eller annet værksted o.l.

Er ingen ingeniør, er utdanne elektriker som jobber offshore med automatisert brannslukkings-systemer og har utrolig mye tid på kveldene for å kunne surfe eller gjør litt research. Men en ting man klarer aldri å lese seg fremm til eller og se det i en video er mennesker som deler erfaring med hverandre på nettop et forum!

Er veldig usikker om jeg skal begynne med CnC router eller 3D Printer, føler det frister mest å begynne med cnc siden jeg trenger ikke gå igang med å kjøpe ting før eventuelt alt utenom elektronikk er på plass (uten om småting som gjengestang, kulelager og andre skruer). Men så har jeg lest at det er enklere å bruke 3d printeren til å lage div. deler til for eks. cnc'en, som noen sier "Let the 3D printer print it self".

Hva syns dere er enklest og begynne med? Kunne tenkt meg å begynne med lettest prosjekt først siden det er første gang.

Jeg er klar over at man kan få en 3D Printer til rundt 4k idag (http://protoprint.flyingcart.com/ind...pid=41&cat_id=) men likevel lyst å prøve og bygge den selv. Kansje det er lurt å begynne med cnc'en pga. den MÅ man bygge selv slik at det skal bli billig.

Har noen her erfaring med for eks. http://www.ebay.com/itm/Free-Ship-3A...item2ec10045ae
Eller hvis noen har utstyrslister som dem har brukt hadde jeg satt veldig pris på.

Mvh HerAnt