View Single Post
Sitat av KydeX Vis innlegg
Jeg fikk et tilbud i posten om FMG og ny linje. Hadde da en 15 år gammel sentral, vet ikke hva den heter, men den støtta ihvertfall maks 80/80 linje. Så da hoppa jeg på det. Så meldte jeg interesse på netter for den nye tv-løsningen for en måneds tid siden, og den fikk jeg svar på nesten umiddelbart. Jeg tror de ønsker å få alle over på ny løsning etterhvert. Når det er sagt, så er det ikke alle steder det bare er å bytte til FMG hos kunden. Noen steder trengs det oppgradering hos leverandøren også.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Den gamle TV-løsningen vil fases ut på litt sikt (men det tar nok sikkert et år eller to), og det er også slik at leverandøren må oppgradere nodene sine før kundene kan oppgraderes til FMG.

Forøvrig samme opplegg hos meg. Fikk tilbud om oppgradering etter at de hadde oppgradert nettet i mitt område, og jeg valgte å hoppe på det. Man kunne kanskje spekulert i at oppgraderingen vil bli gratis når leverandøren har få nok kunder igjen på 100 Mbit-fiber, men jeg gadd ikke satse på det.

Jeg skal også skifte til den nye TV-løsningen, men jeg får ikke til å skjerme/prioritere multicast-trafikken i routeren min, så hvis jeg kjører f.eks en speedtest på PCen (som da metter min 300 Mbit-linje), så får jeg litt hakking på TV. Jeg vet ikke nøyaktig hva som er årsaken, men siden multicast er UDP, så er det nok pakketap på grunn av fulle buffere i nettverksinterfacet på routeren min som er årsaken.

En nødløsning er å sette inn min gamle router kun til å håndtere TV, men det sitter litt langt inne.