View Single Post
Sitat av denim Vis innlegg
vet ikke hvor mange av den unge generasjonen som er hippe hippier, men jeg er selv rundt 40, og jeg husker en tid da det var normalt å nedbetale en 3-roms leilighet i oslo på 5-6 år og studenter ofte kjøpte dette om de gadd å ta seg en deltidsjobb, jobber var lette å få og du trengte ikke engang å fullføre videregående for å få en grei jobb, strøm var nesten gratis, bompenger ukjent, velferden var solid og god, folk hadde lite og ofte ingen gjeld i det heletatt og masse sparepenger på kontoen, det var ingen spørsmål om du skulle få pensjon, overvåking fantes nesten ikke og folk så optimistisk på fremtiden.

Så begynte galskapen å ta grep om norge. Industrijobbene til hele den vestlige verden havnet av en ukjent grunn i kina, og det ble plutselig veldig vanskelig for ungdommer å få jobb. Før var det bare spesielle folk som tok høyskole og universitetsutdannelse, nå er dette blitt et krav om du skal få noe som helst av arbeid. Vi begynte en hysterisk jakt på terrorister, og terrorister er vi alle til det motsatte er bevist, det er slettes ikke bare for å ta de skumle pedofile muslimske kannibal-nazistene, som var det de solgte oss all overvåkingen med i starten for en 10-15 år tilbake. På flyplassene kan du nå oppleve alt fra spontan nakenfotografering til analprobing, mens de før måtte ha en veldig god grunn til å sjekke deg. EU begynte å overkjøre norske politikere, og skulle ha oss til å "liberalisere" boligmarkedet (der det før var regulerte lave priser) og strømpolitikken pluss åpne slusene på vidt gap for innvandring fra fjern og nær, noe som ga oss europas dyreste bolig og strømpriser. Fra norge til italia er det nå normalt at ungene bor hjemme hos freldrene sine til godt opp i 30 årene forid det er så dyrt å etablere seg. Svensker tar imot så mange asylsøkere at det er håpløst å få jobb der og flokker til norge, hvor svenske universitetsstudenter med mastergrad ender opp i oslo som lavtlønte servitører og bananskrellere mens norske ungdommer havner på uføretrygd. Veibygging ble plutselig noe som bommer skulle finansiere så de spratt opp som paddehatter over alt og en tur til bestemor fra oslo til gjøvik koster plutselig hundrevis ekstra i bomutgifter, og skatt på umoral via bøter for alt mulig rart ble normen. Pensjon kan alle under 50 år glemme, de vil høyne den til 75 år nå: http://www.dagbladet.no/2014/11/25/n...tikk/36426163/ ... og begrunnelsen er "fordi vi lever lenger" (noe som ikke er noe nytt, vi har levd lenge siden begynnelsen på 1900 tallet og antibiotika ble funnet opp). Pensjonsfondet skulle liksom dekke pensjonene våre men dette har vi lovt bort til innvandrere: http://www.dagbladet.no/2013/04/15/n...katt/26668475/
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1348280.ece

..og vi skal få beslaglagt mer og mer av kjøpekraften vår ved å betale avgift på luft (co2 avgift) som banken til den styrtrike Rothschilds familien har tatt seg privilegiet å drive inn. I 2040-2050 er målet 80% reduksjon i co2 utslipp som betyr en levestandard for menigmann lik den vi hadde på 1870-tallet. Et par tiår etter det skal vi være "karbon-nøytrale", og siden all mennesklig aktivitet og produksjon betyr co2 utslipp innebærer dette huleboerstandard.

Vet ikke helt hva den unge hippe hippiegenerasjonen inbiller seg, men vi som er litt eldre og ivertfall halvveis igjennom livet vet hva vi har tapt.
Vis hele sitatet...
Du har klart å ta opp enormt mange emner som ikke hører til i denne tråden i det hele tatt. Siden det er offtopic skal jeg ikke si så mye om det, men det du skriver om virker for meg som en generell endring. Et samfunn er dynamisk, og holdningen du har om at alt var mye bedre før kan du sikkert spørre faren din om også; han vil nok si akkurat det samme. Ting du sier er veldig forenklet. Vi lever lenger på grunn av penicillin? Det er ikke bare penicillin som gjør at vi lever lenger, men økt kunnskap om levesett, ernæring og mindre fysisk arbeid. Mindre fysisk arbeid har oppstått på grunn av økt industrialisering og modernisering av samfunnet, og dette i takt med økt kunnskap. Samfunnet beveger seg i en uhorvelig fart, og dette er ikke på grunn av økt innvandring eller hva enn du insinuerer, men en eksplosiv utvikling innen teknologi og industri. Disse endringene skjer også i stor grad av økt globalisering. Man kan prate i evigheter om dette, men ønsker du det syns jeg du skal starte en ny tråd.

Jeg bryr meg pent lite om alderen din, hersketeknikker er kjedelige. Kom med noe hardere skyts!

Okei, jeg løy litt i forrige innlegg om at jeg er hippie. Jeg er langt fra hippie, men jeg syns derimot verdiene deres er mye mer appellerende enn grinebiterkulturen som begynner å blomstre hver morgen klokka sju på VGnett. Poenget mitt er enkelt: vis litt forbanna kjærlighet til folk. Man bør slutte å sette innvandrere, kriminalitet og penger i samme bås. Det er mennesker vi snakker om her, og mange av disse menneskene har slitt hardt gjennom hele barndommen og livet. Og jeg tør påstå de har vært i gjennom litt tøffere ting enn de forferdelige endringene av Norge du har opplevd.

Når Khaled fra Syria endelig har klart å komme Norge etter et forferdelig regime der ytringsfrihet bare fins i drømmene og frihet er utenkelig, tror jeg enhver kan forstå at det er vanskelig å tilpasse seg et helt motsatt samfunn. De fleste klarer det, men noen klarer det ikke. Man kan skylde på fortiden, dårlig integrering fra Norges side, ghettoer eller for snille fengsler hvis man vil, men jeg tror folket spiller den viktigste rollen her. Norge som stat prøver å hjelpe disse menneskene. Det er flott det, men direktiver, forskjellige stønader og norsktester er ikke nok. Folket må også bidra. Vi må stille oss positive, vi må ikke være hatefulle og vi må for all del ikke ha fordommer.
Du kan godt si at jeg er innbilsk, men jeg tror oppriktig at å vise kjærlighet, åpenhet og solidaritet er minst like viktig, om ikke viktigere, enn statlig støtte.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Dette er ikke en løsning eller bekjempelse, men en benektelse av problemet - både selve rasismeproblemet og høyborgene folk står på. Du står på din og sier de fleste oppfører seg fint (som er sant), mens de andre står på sin side og sier at innvandrere nå står for mye av den "dagligdagse" kriminaliteten (som er sant). Det er denne uærlige fremtoningen og ensidigheten fra begge sider som opprettholder de steile frontene, og ødelegger all mulighet for reell diskusjon som gagner samfunnet. Hvordan skal man diskutere hvordan man kan integrere innvandrere best mulig, når frontene er mer opptatt av å kalle hverandre ukvemsord, og kvele enhver mulighet for at innvandrere flest oppfører seg fint - men vi må gjøre noe mer for de som faller utenfor?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener med steile fronter, og jeg er enig i at det ikke er sunt for debatten om innvandring. Men sofasliterne som sitter på sosiale medier og pumper ut hatefull informasjon innvandrere, "tåkefyrsten Jens" (som er favorittuttrykket deres) og alt mulig annet er vanskelig å ta seriøst. Å prøve å opprettholde en saklig og god debatt er bare å gi opp for disse menneskene virkelig helt på jordet. Derfor tror jeg sunne holdninger er viktig, både for å gi en motpol til disse hatefulle undermenneskene, men også for å vise at vi i Norge verken er rasistiske eller fordomsfulle.