View Single Post
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Jeg var interessert i å høre om andre hadde slike oppfatninger, om nordmenn er mer rasistiske enn vi liker å tro, og om noen av de som tilhører gruppene jeg skisserte hadde noe å si - i et forum som i større grad ivaretar privatliv - hadde det vært velkomment.
Vis hele sitatet...
Som jeg sier, kan du fint undersøke det selv - å spørre noen rett ut om de er rasister har aldri gitt et skikkelig svar på det, utenom hardbarkede rasister. Det du er ute etter er subtil rasisme o.l., og den ser ofte ikke folk selv at er rasisme, så spørsmålet gir ikke mening, det er poenget mitt.

Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Var det gærent å lage denne tråden fordi det fins mange tråder om islam på nff? Jeg sanser snev av forakt i innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Nei, da må du lese det jeg skriver. Jeg skriver at det finnes rasister, og de på andre siden, og at tråden i så måte er overflødig, hvorfor skrev jeg i forrige innlegg og over.

Det største problemet er dog ikke dette - det er karakteristikken og båssettingen av rasistene. Å sitte med pekefingeren på rasister og komme med ufine karakteristikker og båssetting minner svært mye om nettopp det rasister gjør, og bidrar ikke på noen måte til en konstruktiv debatt rundt samfunnsproblemer. Selv om jeg er enig i det du skriver, er jeg mektig lei av denne kvelingen av debatt og isteden drive med skitkasting.

Så til mye av resten av tråden - du skal være fette dum om du tror rasisme ikke forekommer, eller at alt som skjer mot deg er rasisme. Utvanningen av rasismeuttrykket er et gigantisk problem, fordi plutselig er all kritikk av kultur eller annet rasisme, og det er ikke problematisk fordi folk blir kalt rasisme urettmessig. Det er et problem fordi det allminneliggjør rasisme, og plutselig er det ikke reservert snauskaller med swastika på ryggen, all kritikk av noen med en annen hudfarge enn deg selv er rasisme. Da vugges vi inn i "ok, jeg er rasist, men det er mange andre også", og problemet tas ikke lenger seriøst.

TLDR; drit i hele rasismebåsen og karakteriseringen av folk, bruk tid på å motsi deres argumenter. Mindre skitkasting, mer argumenter.
Sist endret av Xasma; 9. april 2015 kl. 11:32.