View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Ja, så lenge du ser på deg selv som en "utlending" når du er født og oppvokst her så vil du for alltid være en sosial taper i samfunnet.

En etnisk norsk med foreldre fra Tromsø født og oppvokst i Oslo ser ikke på seg selv som nordlending. Han sier foreldrene er fra Nord-Norge, men ikke han selv.

Men men, for all del. Spill offerrollen du, og for alltid bli dømt til å være nederst på rangstigen.

Jeg skjønner godt at du ikke får jobb. Jeg ville heller aldri ansatt utlendinger til en jobb her i Norge. Folk med foreldre fra andre land, jada. Men utlendinger, nei.
Vis hele sitatet...
Uh.

Du generaliserer ekstremt grovt i innlegget ditt. Du taler for alle nordlendinger - og du har neppe rett. Eg kjenner minst ei neve eksempel som tilseier at generaliseringa di er gal.

Viare så er ikkje det ei offerrolle kva ein identifiserer seg med. Det er ein del av identiteten til ein person, og bør få vere opp til den personen å avgjere. Det er ikkje noko du har definisjonsrett over.

Identiteten til nokon bør heller ikkje vere eit kriterie for jobb. Kriteriet bør vere om vedkommande kan utføre jobben på ein god måte. Eg kjenner mange ingeniører som identifiserer seg som alt anna enn norske, som gjer ein utmerka jobb for norske arbeidsgjevarar.

Så du prøver deg på grove generaliseringer og kjipe hersketeknikker. Eg håpar verkeleg du ikkje har arbeidsgjevaransvar for folk. For ja; det er du som ikler han offerrolla.
Sist endret av vidarlo; 6. april 2015 kl. 01:10.