View Single Post
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Nraw Vis innlegg
Vell, blir feil å påstå at neger ikke er et negativt ladet ord i dag. Kanskje ikke for bare noen tiår siden eller for de eldre i dag, men ellers er det ikke vanlig å gå rundt å si neger, nei. Aldri påstått at nordmenn er kalde, så den der kan du bare glemme.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke påstått at du har påstått, men jeg vil påstå at min påstand om at nordmenn generelt er kalde for en dårlig skjult sannhet. Vel, det er ikke direkte uvanlig å bruke det ordet for eksempel i Steigen.

For eksempel potet brukes til å referere til nordmenn og kan være både positivt og negativt ment. Hva enn det var før har lite å si, i dag sees det på som skjellsord. Men det er klar forskjell om bestemor så en neger nedi gata der hun bor enn at Per og gjengen så noen jævla negere i kjøpesenteret.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg forfattet meg utydelig tidligere for det var jo akkurat dette jeg sa? Bortsett fra at neger er byttet ut mot potet. Selv liker jeg bedre å kalle dem for kjeks.

Det har mye å si hvordan du sier ordene, om du legger trykk på det, kroppsspråk osv.
Vis hele sitatet...
Og der har vi bestemor og Per!

Men når de fleste assosierer neger og potet med noe negativt, mener jeg at de som kan og vet at folk blir utilpass, ikke bruker det ordet rundt dem.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig.

Jeg kan kalle deg for en forpult dumskalle og mene noe positivt eller som et ord du bruker rundt gutta, men det betyr ikke at du oppfatter deg slik jeg mente du skulle. Hvorfor si neger når du kan si svart, mørkhudet, afrikaner, you name it.
Vis hele sitatet...
For å svare på spørsmålet ditt skilles det ikke stort mellom de ordene her i utkant-Norge selv om det har blitt mindre av akkurat neger-ordet. Selv bruker jeg sjeldent å uttrykke rase eller hudfarge når jeg presenterer folk for vennene mine, det ville vært "gubbsk".

Du kan godt si og mene hva du vil,
Vis hele sitatet...
Det er det som er flott med Norge, ytringsfriheten vår.

men ikke forvent at den personen skal ta det som et ellers nøytralt/positivt ord.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tilpasser hva jeg sier til de jeg prater med avhengig av hvor godt vi kjenner hverandre. Det er derfor jeg liker å diskutere ting som dette over internett for da får man ofte sagt hva man vil, man kan lese hva den andre parten sa igjen og igjen og man kan svare på hver eneste lille bit. Diskusjoner som dette IRL har en lei tendens til å spore av i "LOL, er du rasist???!!1"? xD". Jeg liker bedre å svare bit for bit enn å gi en oppsummering for det er mye informasjon som går tapt i "løssnakk".

På den annen side vil jeg bare bringe frem det jeg sa om at nordmenn stort sett blir mindre rasistiske av seg jo yngre alderen er. Det jeg også synes er fint med yngre svarte som er muslimer er at de tar litt lettere på den religionen sin enn de ortodokse gamle mennene og tilpasser den eller gir avkall på den. Det mener jeg er ganske key hvis du virkelig vil gå inn for å integreres ordentlig. For om du er religiøs som ung i Norge, spesielt kristen får du et sosialt skille. Det virker som det er mer aksept for islam enn kristendommen, for ingen vil jo være rasistiske. Men det regner jeg med vi har en annen tråd for

Jeg håper jeg var sånn nogenlunde nøytral nå, det kan virke litt kritisk det jeg skriver, men personlig har jeg ikke hatt noe problem med hverken svarte, muslimer eller kristne IRL og jeg og "broren" min (som er fra Filippinene) kaller hverandre så stygge rasistiske ting som vi bare klarer å finne på, men som du sa selv: gjengen eller bestemor.

Lagt til:
Moslåtten sier også dette om bruken av ordet "neger" i Norge og jeg stiller meg på samme linje, noe jeg grovt sett mener de fleste av oss i tråden gjør når jeg leser over.
Sist endret av Duckie; 5. april 2015 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.