View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er faktisk gjort målinger på dette. Nordmenn er blant verdens minst rasistiske.

Vis hele sitatet...
At nordmenn neppe er verdens mest rasistiske folkeslag er rimelig sikkert, men helt ærlig så tar jeg denne undersøkelsen der med en STOR klype salt og og rynker veldig på nesa.


For pokker da - i Japan har man jo gaijin-konseptet, noe tilsvarende i Sør-Korea. Mange hvite og vestlige trives ikke i Japan, etter å ha bodd der en stund, ..når man har kommet over og forstått litt av japanernes og koreaneres kulturelt pålagte (ytre) høflighet. Nordkoreanere har jeg hørt er morsomt nok mindre rasistiske. Kinesere kan også være temmelig rasistiske, men ikke på samme vis og så systematisk som i Japan. Ikke glem også tibetanere og andre som lever under kinesisk undertrykkelse.

Russere og div andre østeuropeere er jo også fryktelig rasistiske (ha i minne nazibevegelsen i Russland), men ut fra dette kartet fremstår østeuropeere som englebarn. Greit nok, Russland er nokså multietnisk, men resten av østeuropa er så homogent og mono-etnisk som man kan få det. Tenk bare på Polen, Ungarn, Kroatia..., én religion, for étt folk, med étt språk, og én kultur, med én historie.

Videre, Afrika og Midtøsten. Greit nok, de rike gulfstatene er viden kjent som sterkt diskriminerende mot innflyttere (ikke vestlige), m-e-n mange av landene i nordre Midtøsten er / eller var veldig multietniske og det var få etniske/sekteriske konflikter i det hele tatt i området inntil denne nylige politiske uroen. Fargen for Sør-Afrika sin del er fullstendig latterlig (for alle som vet litt om landet..), og mitt inntrykk er at nigerianere flest er temmelig tolerante, etiopiere likeså så der er fargen riktig.


Bottom line; er undersøkelsen gjort av en amerikaner/brite med litt lite og litt "vridde" verdenskunnskaper?
Sist endret av aeon_illuminate; 5. april 2015 kl. 17:03.