View Single Post
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
(...)Så kom facebook og kommentartråder under nettaviser, og hver gang det var snakk om innvandrere, islam eller romfolk, la jeg merke til hvor stappa fullt kommentartrådene var med drøye utsagn. Er disse representative? Folk skriver så fiendtlig at man, fordi man gjerne vil tro det beste om folk, lurer på om de faktisk mener det, og om de faktisk hadde sagt det samme om de hadde sittet i samtale med en muslim eller en rom.
Vis hele sitatet...
Det er ikke representativt. Det jeg har merket meg er at folk blir mer forsiktige med å uttale seg jo mer makt og innflytelse man har. Det merker man spesielt godt på Stoltenberg og PR-røret hans. De skriver fiendtlig, ja, men jeg tror de har behov for å bli hørt eller bli svart til i et språk de forstår. Som du skriver noen avsnitt lengre frem er det et stort skille mellom "50-år-og-bor-i-mamma-sin-sokkelleilighet-rasist" og en "akademikerrasist" med mer eller mindre velbegrunnede argumenter for og mot relevante saker. Jeg tror nok det er litt som med nordlendingene og de jævla søringan som bare suger til seg råvarene fra nord og slår sammen kommuner og legger ned skoler (ikke direkte nei, men kom igjen...), men så bestiller dem fra Komplett som bare faen og ser på Karl Johan som Oslos Oxford Street.

Og man kjenner igjen noen fellestrekk. - De har gått "Livets harde skole" (eller sågar "Livets knallharde skole" - følger de Kunnskapsløftet?). De er ofte voksne eller godt voksne menn, men også kvinner, og disse kvinnene har cheesy bakgrunnsbilder med kloooke sitater eller bilde av et dyr. De skriver "dem" i subjektsform. Noen av mennene har kone fra Thailand eller Brasil, og søte unger som kanskje selv blir utsatt for rasisme en dag. De liker å bruke begrepet "politisk korrekte" som skjellsord mot de som med akademiske vendinger motargumenterer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror rett og slett at dette er deres foreldre som har sagt det igjen i alle år(Svadaside med lite bakkekontakt, men les akkurat den teksten med et åpent sinn) fra de var små og de har lest aviser som vinkler det på samme måte.

Det er også en annen gruppe, om man deler inn grovt:
De som ikke har gått Livets harde skole, men har universitetsgrader, briller og minner om
han Charles Augustus Magnussen i Sherlock. Disse liker heller ikke "politisk korrekte",
men bruker mer intelligente argumenter når de diskuterer, og de kan mye politikk og historie.
De liker ikke feminister eller homofile, men mener kvinner og homofile skal ha like rettigheter
som heterofile menn, og tar ofte opp muslimers behandling av disse gruppene.
Vis hele sitatet...
Der har du meg! Minus homofile, universitetsgrad (begynner forhåpentligvis til høsten) og jeg bruker ikke briller. Min innstilling er at feminisme og likestilling har blitt to veldig forskjellige ting, men det er en annen histori...eh, tråd.
Det sagt, så vil jeg påstå at nordmenn jevnt over blir mindre rasistiske jo yngre menneskene man ser an er. Dessuten er de fleste nordmenn ikke offensivt rasistiske,
men velger heller bare å "holde kjeft, ignorere, overse og stenge ute sosialt sett", noe som er en del av vår folkeetableringshistorie. (Advarsel: skamløs promotering av egen tråd i strid med Janteloven).

Disse to gruppene, samt nutcasene som usjenert taler om hvit overlegenhet ("ekte" rasister),
de ser jo ut til å være veldig mange!
Vis hele sitatet...
Hvor får du dette fra? Virker det sånn i kommentarfeltene? Er det når du ser på Nyhetene om PEGIDA? Føler du det på deg?

Eller trekkes de simpelthen mot nyhetssaker som
handler om innvandring o.l. og skriver så neglene fliser seg, slik at det virker som om de er mange?
Vis hele sitatet...
Jeg tror de søker opp nyhetssaker for å bekrefte sine egne fordommer. Dessverre søker de aldri på ting som "Muslimer slår ring mot terror" eller sjekker opp andel av terrorismehendelser som er knyttet opp mot muslimer i forhold til hvor mange det finnes av dem.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det du også må tenke på er at kommentarfelt er satans avkom, det finnes ingen
samling av hat og provoserende meninger i større konsentrasjon enn disse stedene på nettet.
Kommentarfeltene er slike for en grunn: Provoser folk så mye at de ikke klarer å holde seg unna,
noen aviser tar medlemsavgifter for å la deg kommentere og tjener direkte penger på å ha idioter
hyle ut meningene sine i disse feltene. Andre får klikk/oppslag pga saken som blir kommentert på/likt via facebook som de så indirekte tjener penger på.

De er ikke representative for det Norske folket, langt der i fra.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg si meg delvis enig i, da norske medier har ført en ekstremistisk linje for moderasjon i kommentarfeltene. Men nå er det en gang sånn i norsk presseetikk at man skal beskytte idioter mot seg selv. Jeg er ikke helt keen på å ha navnet mitt liggende ute på nett som enkelte aviser krever. Men ja, avansert klikkhoring har blitt et fag.