View Single Post
"Allikevel føler jeg at dette er en krig som burde kjempes. Daesh har utrettet så mye urett mot sivile at de må fjernes med makt fra de områdene de kontrollerer." er i seg selv et urovekkende utsagn.
Du mener altså at den eneste veien for å bekjempe en terroraksjon- og skape fred, er ved å besvare vold og drap med mer vold og drap?

Jeg vet ikke om du har noen relasjoner til Midtøsten eller de landene som IS befinner seg i. Så jeg tar derfor utgangspunkt i at du er en etnisk norsk person med et ganske relativt normalt A4 liv.
Isåfall så tror jeg dessverre at du vil angre svært så kraftig på en slik reise. Ikke bare er du sannsynligvis ganske uforberedt på hva du vil møte, men hva med militær erfaring? Dersom du ikke har noe av dette fra tidligere av, og kanskje heller ikke trener på fast basis så reduseres plutselig sjansen din for overlevelse svært kraftig.

Hvilket syn er det du ser for deg at du vil møte der nede? Er du virkelig rede for- og i stand til å ta liv?
La oss si at du møter på en IS soldat som ikke er mer enn 12 år gammel. Er du virkelig i stand til å skyte denne gutt- eller jentungen, uten noen som helst nøling? Dersom du i det hele tatt er i stand til- og kommer opp i en situasjon som ender med at du tar liv, da er du etter min mening ikke noe bedre enn IS selv.
Da vil du nemlig være en morder/drapsmann på lik linje med et IS-medlem. Det eneste som skiller dere vil være etnisitet og saken som dere kjemper for.

Har du vurdert andre alternativer?
Fordi det er en rekke langt mer smarte og effektive alternativer, enn det som du tenker å gjøre: Besvare vold og drap med mer vold og drap.

Et par eksempler:

- Å dra ned til f.eks. Syria og hjelpe flyktningene som forsøker å flykte fra kampene ved å hjelpe disse med å komme seg trygt over havet til f.eks. Tyskland.
Du risikerer fortsatt livet ditt, som du ville gjort i direkte kamper. Men selvfølgelig i langt mindre grad, og istedet for å ta liv så redder du. Og du gjør en forskjell for så mange mennesker at du sannsynligvis vil blitt nærmest overveldet av takknemlighet.

- Å bli del av en organisasjon eller folkegruppe som ikke deltar i kamper, men som spesialiserer seg på nettopp sabotering av IS sine ressurser. For hva visst du aktivt hindrer at IS får tilgang til våpen, eksplosiver, kjemiske stoffer, olje, penger og annet som denne terorrorganisasjonen er helt avhengig av for å fortsette sin krigsføring?
I tillegg til de opplagte etiske fordelene så vil dette sannsynligvis også vært langt mer effektiv enn det direkte krigsføring er/ville vært.

Du bør også ha i minne at en av de absolutt største grunnene til at IS, Al-qaida og andre terrororganisasjoner eksisterer nettopp er fordi det er noen som ønsker å kjempe mot dem/fordi de møter motstand. Så ved å delta i direkte kamphandlinger mot IS og således også ta liv, så gjør du i utgangspunktet ikke mye annet enn å gi denne organisasjonen en enda større grunn til å fortsette sin krigføring.

Al-Qaida er jo en terrororganisasjon som lenge er blitt forsøkt bekjempet av Vesten, og det nå i mer enn 15 år. Men hva har egentlig dette bidratt til? Fordi slik det ser ut i mine øyne så står fortsatt Al-Qaida like sterkt nå som det de gjorde i 2001. Det eneste terrorkrigen har bidratt til er tap av liv. Og det er absolutt ikke mange gode grunner til å tro at tilfellet vil bli noe annet i forbindelse med IS.