View Single Post
God dag. Denne tråden postes primært for høre andres meninger og få flere perspektiv på saken.

I lengre tid har jeg vurdert å verve meg hos YPG i Syria for å bekjempe Daesh (IS).

Hovedspørsmålet er: «Er dette min krig å kjempe?»

Personlig mener jeg at Daesh utgjør en trussel mot verdenssamfunnet i den forstand at de har vist at de har mulighet til å gjennomføre terroraksjoner i Europa. Jeg anser ikke Norge som det mest tenkelige målet ettersom jeg føler norskt politi har god oversikt over ekstremister i Norge som enten har tatt turen til Syria eller støttet turene. Norge har heller ikke vært særlig aktiv som nasjon til å bekjempe IS militært slik som f.eks Frankrike, USA etc.

Allikevel føler jeg at dette er en krig som burde kjempes. Daesh har utrettet så mye urett mot sivile at de må fjernes med makt fra de områdene de kontrollerer.

Det å reise til Syria for å bekjempe Daesh er naturligvis ikke en 1.2.3 prosedyre. Det er veldig mange variabler i spill.

Før jeg adresserer mine bekymringer skal det nevnes at jeg er en mann i tidlig tyveårene med både mor, far og søsken. Har mange gode venner, studerer og lever et helt vanlig liv. Har en vanlig jobb vedsiden av studiene. Vanlig oppvekst. Rent rulleblad.

Mine største bekymringer er:
- Hevn mot min familie hjemme i Norge.
- Å dø i kamp / bli tatt til fange og henrettet.
- Få konsekvenser av norsk stat og politi for mine handlinger.
- Konsekvenser av andre nasjoner.

Det værste som kan skje er at mine nærmeste blir utsatt for hevn pga mitt eventuelle valg om å bekjempe Daesh. Det at de evt kan bli skadd her hjemme i Norge på grunn av mine handlinger gir meg gåsehud.

Å falle i kamp er en risiko som må taes i betraktning. Det værste med døden i dette tilfellet for meg er de som blir sittende her hjemme i Norge. Det at de ser meg dukke opp i en Daesh proppogandavideo med strupen skåret over vil være en fryktelig påkjenning for de.

Skulle noe av det nevnt over skje føler jeg at turen gjør mer skade enn godhet. Dette vil merke mine nærmeste for livet.

Hvordan vil Norge som nasjon forholde seg til meg om jeg returnerer fra en slik reise? YPG er listet som en terrororganisasjon på enkelte lister. Vil jeg få terrorist stempelet når jeg er tilbake på norsk jord? Vil jeg risikere å måtte sone for reisen? Her gjenstår det enda en del research fra min side.

Det siste er konsekvenser fra andre nasjoner. Dette er primært med USA og Tyrkia i tankene. Jeg vet at ikke alle kurdiske organisasjoner har helt rent mel i posten. Det var ikke lenge siden det var et terrorangrep i den Tyrkiske hovedstaden som mange hevder er utført av ekstreme kurdere. Her gjenstår det også en del research.

Tilslutt så skal det også taes med i beregningen at denne turen ikke kun taes for å «være helt», det er også et spenningsmoment i bildet. Mye egoisme i en slik tur. Jeg har også tenkt å filme deler av den eventuelle reisen og påfølgende kamper for å kunne skape en dokumentar når/hvis jeg kommer hjem.

Skal slenge med at jeg ser at denne blir postet en sen søndagsnatt, men er skrevet i edru tilstand vel å merke og ikke noe jeg har mannet meg opp til i fylla.

Dette er en tur jeg har vurdert over en lengre periode og er villig til å begi meg ut på.

Jeg setter pris på alle syn og innspill i denne tråden.

Mange takk!