View Single Post
Jeg er er en enkel fyr fra landet Tom. Og jeg kunne fort servert en lusing eller muligens også en knyttneve om jeg stod i ts sine sko på den festen. Reaksjonen ville vel i stor grad basert seg på hvor godt jeg kjente kjæresten. Om jeg viste at hun slet med å si fra når slikt oppstår kunne jeg fint vært "litt jævlig"mot fyren, lapset til ham, kjeftet på ham eller fått ham kastet ut fra festen. Om jeg derimot viste at hun fint håndterer slikt selv og ikke ønsker at andre bryter inn så ville jeg avventet og sett det an før jeg evt. reagerte.

Men, jeg ville uansett ikke lat situasjonen eskalere. Fordi ts var edru, og har kampsportrening så burde han faktisk stoppet etter første slag. Eller kanskje han ikke engang hadde trengt å slå, kanskje han burde vært trygg nok på seg sjøl og sin erfaring fra kampsport slik at han kunne løst dette verbalt? Evt. kvittert med å få fyren kastet ut?

Men ts valgte å ta det hele et langt skritt videre. Motstander var full, mulig drita. Ts edru kampsportutøver. Det blir ikke akkurat en fair fight.

Jeg tror jeg skjønner hva Pi mener, og ideelt sett skulle jeg nok ønske at langt flere ville tatt et slikt ansvar. Men det har jo kommet fram i tråden at ofte så skjer det ikke. Og noen har gått så langt at de forventer og ønsker at jenta selv skal løse dette, at hun skal si fra selv, kjefte ham ut etc. Det virker for meg som det er dette som meaculpaUIO snakker om. At det er dissens mellom forventning og realitet og at dissensen kan gjøre det ennå vanskeligere å gripe inn for tilskuere. For bare tanken om at det kanskje er like mange formeninger om hvordan noe slikt bør løses som det er tilskuere da blir resultatet fort feil om en random tilskuer forsøker å gripe inn. Jeg er tett nok til å glemme å tenke over skikk og bruk og hva som er sosialt akseptert i slike situasjoner så jeg tror jeg ville forsøkt å løse slikt verbalt.

De gangene jeg har observert slikt selv har det blitt håndtert av vakter på utesteder. Og jeg har kanskje stått for langt unna eller ikke egentlig registrert godt nok hva som egentlig skjedde før jeg merker kaoset og at vakter stimer til å kaster ut en tafser.

Nei jeg tror det må være rom for å gripe inn. Fuck hva andre tenker eller om noen blir butt hurt. Bedre å hjelpe en gang for mye enn en gang for lite.
Sist endret av _abc_; 26. november 2020 kl. 01:13.