View Single Post
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det jeg helt konkret kritiserer, er enkeltheten i denne sosiale regelen om at menn skal gripe inn ovenfor hverandre.
Vis hele sitatet...
Det jeg påstår er at man har et større moralsk ansvar for å gjøre noe med ting man kan gjøre noe med, enn ting man ikke kan gjøre noe med. Ja, det er enkelt, faktisk på grensen til banalt å skulle forklare. Nei forresten, det er godt over den grensen. Hvis du misliker enkelhet så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

For det første viser dagens problemer at alle langt fra deler og praktisert en slik oppfatning.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Og så? Kan jeg ikke ta til orde for en adferd med mindre den adferden er praktisert av alle? Hva skulle i så tilfelle være poenget med å ta til orde for den?

For det andre fins det ikke allmenne lover og regler som påbyr dette
Vis hele sitatet...
Korrekt igjen. Hvis du mener moral kun handler om å følge lover så er du litt for langt nede på Kohlberg moralstige til at det er vits i å diskutere dette med deg.

For det tredje blir mannen
fort skurken når han griper inn, ref hele denne historien med fyren titsa og slåssing
Vis hele sitatet...
Her nærmer vi oss noe som ligner et argument som går an å diskutere. Dessverre har moskusfeet over her allerede formulert argumentet en god del mer presist, og det har blitt besvart. Kom gjerne med noe nytt hvis du har noe.

Sunn fornuft er ikke nok, "vær snill" er ikke nok
Vis hele sitatet...
Det er en god begynnelse.

Fordi dette er så komplekst og så lett å trå feil, burde man minimum enes om hva plikten og regelen beståri

Og slik det fremstår både lokalt her, og i samfunnet forøvrig, så fins ikke slik enighet. Da blir det lite rart at menn i gruppe sliter med å skulle håndheve dette
Vis hele sitatet...
Man bør bli enig, men inntil det finnes en enighet så skal vi ikke diskutere det? Hvordan pleier folk i din omgangskrets å bli enige om ting? Kjører dere kvekerstil og bare sitter taust i en ring og rugger på kroppen helt til enigheten ramler ned av seg selv? Så det på en dokumentar en gang, pussig opplegg.
Sist endret av *pi; 25. november 2020 kl. 20:30.