View Single Post
meaculpaUIO: Hva er det egentlig du forsøker å formidle? Du vil ha svar på noe, men jeg forstår ikke hva spørsmålet er. For eksempel:

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg trodde det var viktig. Så dette er så selvinnlysende og forståelig at man trenger i liten grad å kunne forklare eller begrunne hvorfor?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "dette"? At det man ikke skal gå rundt å tafse på folk? I så fall, ja det er så selvinnlysende at det ikke trenger å utdypes nærmere. Og jeg kan godt utdype hvorfor det er selvinnlysende enten man legger en deontologisk, utilitaristisk eller dydsetisk etikk til grunn for påstanden. Men jeg gidder ikke legge innsats i noe slikt hvis det bare viftes vekk med mer tåkeprat.



Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Samtidig med at menn tråkker over streken, og samtidig med at de liksom ikke forstår behovet?
Vis hele sitatet...
Samtidig som hva, hva, hvor, hæh? Konkretiser dette avsnittet, er du grei.



Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Videre: det du behandler som
selvsagt, tror ikke jeg det finnes noe samlende grunnlag eller noen regel man er enig i, og det er nettopp det man bør se først, før man oppfordrer mennene til å handle på sin kunnskap og sin "mulighet" / nærhet.
Vis hele sitatet...
Dette kan i alle fall besvares. *pi legger til grunn at dersom det står i din makt å hjelpe noen som trenger det, til en triviell kostnad for deg selv, så vil det være en moralsk god handling å gjøre det. Igjen, de fleste etiske rammeverk vil komme frem til tilsvarende påstander. Jeg kan godt sette opp utledninga for deg, men jeg løfter ikke en finger før du har transformert innvendingene dine til noe mer håndfast - jeg mistenker at spørsmålene dine vil besvare seg selv hvis du konkretiserer de litt.