View Single Post
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Men...
Jeg merker at omgangskretser som jeg har hatt dem siste årene dabber ut, nære venner slutter å ta kontakt, og jeg har en følelse av å bli unngått.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke noen gode forslag til løsninger på problemet, men håper jeg kan bidra med litt motivasjon. For det kan faktisk stemme at vennekretsen forvitrer som følge av lystløgnene, jeg har selv hatt 2 venner som er lystløgnere, og har aldri bevisst gått inn for å bryte med disse.
Men de stadige løgnene førte til at jeg til slutt sluttet å lytte til hva de hadde å si, rett og slett fordi det opplevdes som bortkastet tid og energi og prøve å følge med på og ta seriøst noe som med stor sannsynlighet var løgn, og som ikke minst var helt meningsløse ting som jeg ikke kunne skjønne hvorfor personene løy om.

Slike ting har nok vært med på å bidra til at når jeg har ønsket å ha en hyggelig stund med venner så har jeg tatt kontakt med folk som har spennende ting og si og invitert disse, fremfor mine lystlyvende venner.

Jeg synes det er synd at det kan bli slik, men mine lystlyvende venner benektet alt de gangene de ble konfrontert på løgnene sine. Og etterhvert som årene har gått sin gang har jeg sett mindre og mindre til dem.
Derfor synes jeg det er veldig flott at du er deg selv bevisst på din lystlyving og at du ønsker å gjøre noe med det, det er tross alt det viktigste steget.
Vet dessverre ikke hva som er beste måten å håndtere problemet ditt videre, men terapi slik enkelte har nevnt høres fornuftig ut.

Venner er normalt tålmodige vesener, så du skal nok se at gamle venner kommer tilbake og nye venner blir værende når du viser deg som en person som fører samtaler om reelle emner (og la oss håpe interressante) og når de forstår at du er en pålitelig person som holder det man lover.

Lykke til!