View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg kan nevne at jeg er oppvokst i et relativt konservativ kristen menighet, så jeg har opplevd alt av det du nevner der i min barndom, spesielt på barneskolen og ungdomsskolen.

Men det har liksom alltid vært greit av samfunnet (og kanskje spesielt ateister) og være ganske kjipe mot kristne (barn!).

Hvor mange her har ikke hatt en i klassen som enten har vært medlem av smiths venner, johovas vitner eller pinsemenigheten. Da kommer kommentarene fort som feks "Jamen Frank feirer ikke bursdag eller jul. Haha. Han er rar.". Lærerne jeg hadde på skolen var jo blodrøde kommunister(no offense til de som er det her) som gjerne holdt med de som trakasserte de kristne, enn å beskytte de.

For du av alle er vel enig om at det skal være like uakseptabelt å være kjip mot en kristen, som en muslim, som en mørkhudet, som en lyshudet, right?
Vis hele sitatet...
Her? Nei, slett ikke. I andre land der kristendommen ikke er "dominant" historisk og kulturelt (selv om vi heldigvis er mer sekulære nå) kunne jeg sett poenget. Det er selvfølgelig ikke riktig å være kjip mot noen, hele poenget er at hvor kjip en handling er kommer an på hvordan man ellers ligger an. Hvis jeg var kjip mot deg fordi du er kristen, og kristendom i tillegg hadde vært en utsatt religion (for eksempel fordi vi var i, f.eks. Iran), så ville det vært enda verre. Det betyr innlysende ikke at det er greit her, det betyr bare at ingen liker folk som sparker nedover.

Hvis du mener at du har vært hetset tilsvarende Ali, så synes jeg først av alt synd på deg - ingen bør ha opplevd noe som gir det inntrykket. Når det er sagt, og jeg mener dette i beste hensikt: jeg tviler ikke på at du har hatt det røft, men jeg tviler sterkt på sammenlikningen forøvrig.

De fleste opplever ett eller annet ukult fra noen andre i oppveksten, mange nok til å utvikle varige skader. Å skille seg ut i barndommen er ikke lett på noen måte. Det vet jeg like godt som noen annen som har vokst opp som etnisk norsk guttunge i Norge (Hva vi ellers er uenige og ikke om, kan du være jævlig sikker på dét. )

Når man derimot blir et mål for hets, hat og trusler, fra voksne menn som sitter relativt trygt i livet, grov rasistisk sjikane i offentligheten over lengre tid... så er det ikke sammenliknbart, i det hele tatt.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det der er dårlig stil, du kan ikke kneble noens meninger bare fordi de har et annet utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Hva, hvor?

Det jeg sier er at folk som insisterer på å synse godt kan vite litt om saken først - for eksempel i motsetning til å hoppe rett til knee-jerk forsvar av noen som akkurat har opptrådt grundig uforsvarlig.
Kunnskap om hva man snakker om i en diskusjon er gjerne en god ting, Alis opplevelse og betraktninger er uunnværlig bakgrunnsinfo i denne saken, enten man liker det eller ikke.

Det er ikke knebling på noen som helst måte, det vet du forhåpentligvis veldig godt.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvordan skal du i det hele tatt definere "sammenlignbar sammenheng"? Hva som er føles som hets for noen er en bagatell for andre. Tjukke folk blir systematisk diskriminert i klesbransjen, blinde opplever diskriminering, enkeltindivider som i utgangspunktet er en majoritet kan bli diskriminert og ekskludert innad i feks religiøse grupper, lave menn blir oftere avvist i datingmarkedet, suksessfulle kvinner blir hetset over en lav sko, narkomane blir diskriminert over hele linja.

Diskriminering og hets kan du finne i alle samfunnslag, så jeg synes ikke du skal begynne å sette de forskjellige situasjonene opp mot hverandre på den måten.
Vis hele sitatet...
Uenig. Hets er ikke hets; det er forskjellige grader av det, og de ulike samfunnslagene har uansett ikke de samme årsakene, holdningene eller maktdynamikkene som ligger bak.
Derfor er heller ikke hetsen, eller effekten dens, den samme. Forskjellene er ganske viktige, faktisk, og derfor må ting sammenliknes.

Antonsen- og Hulsker-saken er for eksempel mer sammenliknbare med hverandre enn med Antonsen- og Cappelen-saken. Akkurat som shitty opplevelser i barndommen er mer sammenliknbare med hverandre enn med rasistisk hets.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det finnes ingen fasit for hva som skal tolereres, men jeg mener det må ligge litt mer systematisk hets/diskriminering til grunn før det skal bli en straffesak i rettsapparatet.
I dette konkrete tilfellet så ville det feks vært om Atle hadde fortsatt hetsen på sms dagen etter, eller at han gjorde det samme med alle som var mørkhudede der den dagen.

Det er litt forskjell på å bruke hele fritiden din på å sende rasistiske meldinger til alle mørkhudede du ser og det å drite seg ut noen ganger. Jeg synes også det må være litt større takhøyde i den type settinger hvor episoden utspilte seg, ikke at det skal tolereres men Atle burde feks blitt utestengt fra baren som reaksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at jeg har en fast definisjon, og egentlig tror jeg vi er enige om mye av dette: man kan ikke vite hvordan andre takler ting. Greia er at i min bok er det en grunn til å vise mer hensyn. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan det er mulig å få noen annen konklusjon.

Man kan ikke vite hvordan andre har det, særlig ikke om man aldri har vært borti en tilsvarende situasjon.

Det er nøyaktig derfor jeg synes det gir en ubehagelig bismak at folk sitter her og synser om at "dette er ting man får tåle" enten direkte eller via "det burde vært lov". For jeg ser det fortsatt ikke.
Det jeg ser er en empatimangel som får meg til å virke som Mr. Rogers, og det er formodentlig ikke en bra ting.
Sist endret av robhol; 18. november 2022 kl. 12:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.