View Single Post
Trådstarter
894
Sitat av daffe Vis innlegg
Når man leser slikt så må jeg virkelig si at motivasjonen for å jobbe stiger ja �� Fader altså. Det er jo urettferdig at man kan bli ufør og få så mye i lån. Man skal ha rimelig høy inntekt for å klare å få ett slikt lån ellers. Det er jo galskap, systemet er helt spinnvilt.
Vis hele sitatet...
Ja, nei. Vet ikke helt om jeg forstod helt hva du mente her. Andre barnefamilier kan også få samme type lån. Totalt sett så ble lånet noe over 4x årsinntekt, ja 5x hvis vi hadde benyttet oss av det vi kunne. Det er jo stort sett det andre kunne få i lån? Hva anser du som en rimelig høy inntekt? Og mener du da for å ta opp ett slikt lån alene? Da må en selvfølgelig ha en ganske grei inntekt.

Ja, en har visse fordeler med ett slikt lån, EK kravet sløyfes som tildligere nevnt i tråden og f.eks noe lavere rente. Men en står heller ikke så fritt til å gjøre hva en vil. En kan også få lånet selv om en har noe gjeld fra tidligere, og noe lenger nedbetalingstid. Lenger nedbetalingstid vil jo også si at en betaler mer i renter, men igjen så vil det senke månedlige utgiftene noe.

Ja, jeg har absolutt ingen problem med å forstå at det kan være urettferdig at enkelte får slike lån og enkelte ikke. Ser helt klart den. Personlig mener jeg lavtlønnede yrker også skulle fått muligheten. For det er jo ikke enkelt for de å få noen lån hvis de skal ta opp lånet alene, og det selv før rentehoppet og prisstigningen. Nå igjen så er det jo helt andre tider enn bare for noen få år siden og mye vanskeligere blitt også.

Som en nevner tidligere i tråden at en fikk så lite lån med 500 000kr i inntekt. Med den inntekten burde en jo fått ett lån på i alle fall 2 mill i løpet av 2017, 2018, 2019, og 2,5 mill i 2020 eller 2021. Eller 5x inntekt hele veien. Det hvis en ikke regner med at en skal tåle en 5% renteøkning. Dette kan en jo ekskludere ved å velge fastrente? Synes det er rart om en av alle bankene ikke ville gi ett lån høyere enn litt over 3x inntekten, spesielt hvis en ikke har noen barn i alle fall. Spørsmålet er da om de fikk noen forklaring på at de fikk så lite i lån?

Hadde «normale» banker gitt lån til oss så hadde vi selvsagt tatt det. Med en gang en huker av for at en har ett barn der så blir lånet begrenset så mye at en dessverre ikke får mulighet å kjøpe noe. Bil er også noe herk. Sist jeg huket av for bil mener jeg lånet ble begrenset med 1/2 mill.

Er en riktig «heldig» her da så har en både barn og bil, samtidig at det skal regnes på å tåle en 5% renteøkning

Ja, jeg synes noe burde endres slik at de lavtlønnede også får mulighet til å ta opp lån. Noen er sikkert av den oppfatningen at det ikke er en menneskerett å få lån, men disse personene er vel sikkert stort sett utleiere vil jeg tro, eller har en riktig fet årsinntekt. Som ikke ønsker at de lavtlønnede yrkene finnes, uttaler det selvsagt ikke direkte. De fleste har nå lyst å eie selv i stedet for å betale ned på andres lån, en har nå faktisk noen unntak selvsagt.